Škoda Auto zaprezentowała Elroq RS, sportową wersję swojego w pełni elektrycznego kompaktowego SUV-a, który zadebiutował 16 czerwca 2025 roku. Wyposażony w dwa silniki o łącznej mocy 340 KM (250 kW), napęd na cztery koła i zasięg przekraczający 540 km (WLTP), Elroq RS jest najszybciej przyspieszającym modelem w obecnej ofercie Škody, osiągając 0–100 km/h w 5,4 sekundy.
Škoda Elroq RS jest wyposażona w dwa silniki elektryczne, które łącznie generują moc 340 KM (250 kW), co pozwala na zastosowanie napędu na cztery koła (AWD). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 5,4 sekundy, co czyni Elroqa RS najszybszym seryjnym modelem Škody – na równi z modelem Enyaq RS. Maksymalna prędkość została ograniczona elektronicznie do 185 km/h.
Dzięki baterii o pojemności brutto 84 kWh (netto 79 kWh), pojazd może przejechać ponad 584 km w cyklu WLTP. Realny zasięg, uwzględniający zużycie energii na poziomie 16–18 kWh/100 km, wynosi około 400–450 km. Szybkie ładowanie prądem stałym (DC) umożliwia osiągnięcie poziomu 10–80 procent w ciągu zaledwie 26 minut, przy maksymalnej mocy ładowania 185 kW. Z kolei pełne ładowanie prądem zmiennym (AC) o mocy 11 kW trwa około 8 godzin.
Pod względem aerodynamiki Elroq RS charakteryzuje się współczynnikiem oporu powietrza (Cd) równym 0,35. Efektywność aerodynamiczną wspierają sportowe elementy nadwozia oraz 21-calowe felgi ALTAIR.
Design i wyposażenie
Na zewnątrz Elroq RS prezentuje nowy język stylistyczny Škody – Modern Solid, w którym tradycyjny grill został zastąpiony czarnym elementem nazwanym Tech-Deck Face. Samochód wyróżnia się czarnymi akcentami, obniżonym zawieszeniem (15 mm z przodu i 10 mm z tyłu), a także ekskluzywnymi felgami w rozmiarach od 20 do nawet 24 cali. Dostępna jest również wersja w jaskrawym, sportowym kolorze Mamba Sport z logotypem GLS.
Wnętrze modelu utrzymane jest w sportowej stylistyce. Znajdują się tu sportowe fotele obszyte mikrofibrą Suedia z kontrastowymi żółto-czerwonymi przeszyciami. Centralnym punktem kokpitu jest 14-calowy ekran systemu infotainment, uzupełniony o wyświetlacz head-up. Standardowe wyposażenie obejmuje adaptacyjne zawieszenie DCC (Dynamic Chassis Control) oraz liczne systemy asystujące kierowcy, takie jak Crew Protect czy Side Assist.
Wersja RS zawiera także reflektory LED Matrix, sportowe zderzaki, oznaczenia „SRS” na kierownicy i nadwoziu, a także pakiet aerodynamiczny podkreślający sportowy charakter auta.
Platforma i technologia
Škoda Elroq RS została zbudowana na platformie MEB, wspólnej dla pojazdów elektrycznych koncernu Volkswagen, takich jak VW ID.4 i Škoda Enyaq. Pojazd oferuje kilka trybów jazdy: EcoSport, ComfortSport, Sport oraz RS. Każdy z nich umożliwia regulację charakterystyki pracy zawieszenia oraz poziomu siły dynamicznej, co pozwala na dostosowanie prowadzenia do preferencji kierowcy i warunków drogowych.
Źródło: Škoda Storyboard