Polecane

Volvo Cars wprowadza wieloadaptacyjny pas bezpieczeństwa w modelu EX60

Volvo EX60. Fot. Volvo

Volvo Cars zaprezentowało 5 czerwca 2025 roku innowacyjny wieloadaptacyjny pas bezpieczeństwa, pierwszą na świecie technologię tego typu, która zadebiutuje w pełni elektrycznym modelu Volvo EX60 w 2026 roku. Pas dostosowuje się w czasie rzeczywistym do warunków drogowych i cech użytkownika, takich jak wzrost, waga czy postura, wykorzystując dane z zaawansowanych czujników. Rozwiązanie, wspierane aktualizacjami OTA, zwiększa bezpieczeństwo i kontynuuje dziedzictwo Volvo w ochronie życia.

Nowy wieloadaptacyjny pas bezpieczeństwa, opracowany przez Volvo Cars, rewolucjonizuje podejście do bezpieczeństwa w motoryzacji. Wykorzystując dane z czujników wewnętrznych i zewnętrznych, w tym akcelerometrów, pas dostosowuje siłę nacisku do indywidualnych cech pasażera – wzrostu, wagi, kształtu ciała i pozycji siedzenia – oraz specyfiki kolizji, takiej jak kierunek czy prędkość. Przykładowo, w poważnym zderzeniu większy pasażer otrzyma wyższe ustawienie obciążenia pasa, by zminimalizować ryzyko urazu głowy, podczas gdy mniejszy pasażer w łagodniejszej kolizji doświadczy niższego nacisku, co zmniejsza ryzyko złamań żeber.

System zwiększa liczbę profili ograniczających obciążenie z trzech do jedenastu, oferując szerszy zakres ustawień dla optymalnej ochrony.

– To kolejny kamień milowy w bezpieczeństwie motoryzacyjnym i przykład, jak wykorzystujemy dane w czasie rzeczywistym, by ratować życie – mówi Åsa Haglund, szefowa Centrum Bezpieczeństwa Volvo Cars. Pas, zintegrowany z poduszkami powietrznymi, systemami wykrywania pasażerów i asystentami kierowcy, tworzy spójny ekosystem bezpieczeństwa, minimalizując ryzyko dodatkowych obrażeń.

Pas bezpieczeństwa Volvo. Fot. Volvo.

Rozwój dzięki danym i aktualizacjom OTA

Wieloadaptacyjny pas bezpieczeństwa, testowany w laboratorium zderzeniowym Volvo Cars Safety Centre, które w 2025 roku obchodzi 25-lecie, korzysta z ponad 50 lat badań nad bezpieczeństwem i bazy danych obejmującej ponad 80 tysięcy wypadków. To pozwoliło Volvo stworzyć standard bezpieczeństwa przewyższający wymogi regulacyjne. System jest zaprojektowany do ciągłego doskonalenia poprzez aktualizacje OTA, które na podstawie zbieranych danych poprawiają reakcje na nowe scenariusze wypadkowe i profile pasażerów.

Pas, opracowany we współpracy z niemieckim dostawcą ZF, wykorzystuje sztuczną inteligencję do optymalizacji ustawień w milisekundach, co czyni go przełomem w porównaniu do tradycyjnych pasów z pretensorem. Volvo, które w 1959 roku wprowadziło nowoczesny trzypunktowy pas bezpieczeństwa, szacowany na uratowanie ponad miliona żyć, ponownie wyznacza standardy, udostępniając wcześniej patent za darmo. Nie potwierdzono, czy podobnie będzie z nową technologią, ale zadebiutuje ona w EX60, a prawdopodobnie pojawi się w kolejnych modelach.

Volvo EX60, średniej wielkości elektryczny SUV oparty na platformie SPA3, zadebiutuje w 2026 roku, konkurując z Tesla Model Y. Model ten, plasujący się między EX30 a EX90, będzie pierwszym wyposażonym w wieloadaptacyjny pas bezpieczeństwa. Choć szczegóły dotyczące daty premiery i cen nie zostały podane, EX60 ma być flagowym przykładem ambicji Volvo, by stać się w pełni elektrycznym producentem i osiągnąć zerową emisję netto do 2040 roku.

W 2024 roku Volvo Car Group odnotowało rekordowy zysk operacyjny core w wysokości 27 miliardów szwedzkich koron przy przychodach 400,2 mld SEK i sprzedaży 763 389 samochodów. Firma, założona w 1927 roku, zatrudnia około 42,6 tysięcy pracowników i działa w ponad 100 krajach, z główną siedzibą w Göteborgu oraz zakładami produkcyjnymi w Szwecji, Belgii, USA i Chinach.

Źródło: Volvo