Orlen i Microsoft realizują największe wdrożenie AI w Europie Środkowej

Fot. Grupa Orlen.

Grupa Orlen we współpracy z Microsoftem przeprowadzi największe wdrożenie sztucznej inteligencji w Europie Środkowej, wspierając transformację cyfrową, cyberbezpieczeństwo i efektywność procesów w ramach strategii do 2035 roku.

Grupa Orlen podpisała porozumienie z Microsoftem, które umożliwi największe wdrożenie rozwiązań sztucznej inteligencji (AI) w Europie Środkowej. Projekt, obejmujący ponad 60 tys. pracowników i 200 spółek w kilkunastu krajach, zoptymalizuje procesy energetyczne, produkcyjne, analityczne oraz zwiększy cyberbezpieczeństwo, wspierając ambitną strategię Orlenu do 2035 roku.

Podpisana umowa z Microsoftem zakłada standaryzację i konsolidację licencji na oprogramowanie w całej grupie kapitałowej ORLEN, rozwój technologii chmurowych oraz wdrożenie inteligentnych asystentów, takich jak Microsoft Copilot i Agentic AI. Rozwiązania te pozwolą odciążyć pracowników od powtarzalnych zadań, umożliwiając lepsze wykorzystanie ich kompetencji. 

– Transformacja energetyczna to wyzwanie dla całej gospodarki, które wymaga podjęcia konkretnych działań tu i teraz. Strategia Orlenu do 2035 to największy program inwestycyjny w historii polskiej energetyki wart nawet 380 mld zł. Już dziś ten sektor stał się jednym wielkim placem budowy. Chcemy jeszcze przyspieszyć, dlatego sięgamy po dostępne na rynku narzędzia, które wesprą naszą codzienną pracę. Grupa Orlen to ponad 200 spółek zlokalizowanych w kilkunastu krajach. Efektywne zarządzanie taką strukturą wymaga ciągłej wymiany informacji, wprowadzania nowych rozwiązań, które pozwalają utrzymać konkurencyjność i jeszcze lepiej realizować cele biznesowe. Wdrożenie rozwiązań AI w organizacji liczącej ponad 60 tys. osób zwiększy efektywność naszych codziennych działań, odciążając pracowników od prostych, powtarzalnych obowiązków, pozwalając na dużo lepsze wykorzystanie ich unikalnych kompetencji. To one są naszym najcenniejszym zasobem – powiedział prezes Orlenu Ireneusz Fąfara, cytowany w komunikacie.

AI znajdzie zastosowanie m.in. w analizie regulacji, kontrolingu, projektowaniu stron internetowych, zarządzaniu logistyką dostaw oraz analizie globalnych rynków ropy i gazu.

– Chcemy wzmacniać kompetencje cyfrowe zespołów dzięki rozwiązaniom wspierającym rozwój i wdrażanie nowoczesnych narzędzi IT w całej organizacji. Zastosowanie Microsoft Copilot czy Agentic AI pozwoli nam skutecznie zoptymalizować oraz wzmocnić poziom cyberbezpieczeństwa w całej Grupie Orlen, a także poprawi efektywność pracy oraz docelowo umożliwi osiągnięcie efektu synergii grupy kapitałowej i przyniesie realne korzyści – dodał wiceprezes zarządu ds. operacyjnych Orlenu, Robert Soszyński.

– Wdrażane rozwiązania będą miały szerokie zastosowanie i mogą być z powodzeniem wykorzystywane w analizie obowiązujących i planowanych zmian regulacyjnych, kontrolingu, analizie globalnych danych strategicznych rynków ropy czy gazu, ale również projektowaniu stron internetowych czy zarządzania logistyką dostaw. Jest to kolejny duży krok na drodze transformacji cyfrowej Grupy Orlen- wyjaśnił dyrektor wykonawczy ds. transformacji cyfrowej i IT Orlenu, Michał Furman.

Centrum Kompetencyjne AI

W ramach współpracy powstanie Centrum Kompetencyjne Sztucznej Inteligencji, Innowacji Cyfrowej i Zaawansowanej Analityki, które będzie wewnętrznym inkubatorem innowacji. Centrum zajmie się identyfikacją i rozwojem projektów AI, eksperymentowaniem z technologiami GenAI oraz ich wdrażaniem w całej grupie. Wspólne warsztaty i analizy z Microsoftem pomogą w pełni wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji.

– Wdrożenie sztucznej inteligencji do organizacji to dzisiaj decyzja strategiczna. Liderzy, którzy traktują AI jako integralną część modelu operacyjnego, nie tylko odpowiadają na wyzwania rynku, ale zaczynają go aktywnie kształtować. Rozpoczęła się era organizacji, w których człowiek i technologia współpracują na równych zasadach. Chodzi o stworzenie warunków, w których ludzie mogą skupić się na tym, co naprawdę ważne: podejmowaniu lepszych decyzji, rozwijaniu innowacji i budowaniu przewagi, która nie opiera się wyłącznie na czasie czy kosztach, ale na wartości – podkreśliła dyrektor generalna Microsoft w Polsce Iwona Szylar.

Źródło: ISB News

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu