Po roku od powołania nowego Zarządu POLREGIO podsumowuje przełomowe zmiany: audyty ujawniły zaniedbania, finanse ustabilizowano, a inwestycje w tabor i nowe trasy zwiększyły liczbę pasażerów do rekordowych 101 milionów w 2024 roku. Przed spółką dalsze wyzwania w modernizacji i konkurencji na rynku.
Minął rok od powołania nowego Zarządu POLREGIO, największego pasażerskiego przewoźnika kolejowego w Polsce, który 20 czerwca 2024 roku rozpoczął ambitną transformację. Jak podkreśla prezes Krzysztof Pietrzykowski, ostatnie 12 miesięcy przyniosło odbudowę dialogu z pasażerami i samorządami, stabilizację finansową, nowe trasy i inwestycje w tabor. Z rekordowymi 101 mln pasażerów w 2024 roku i planami na dalszą modernizację, POLREGIO staje się filarem regionalnej kolei, choć przed spółką wciąż stoją wyzwania związane z wysłużonym taborem i konkurencją rynkową.
Nowy Zarząd rozpoczął od gruntownych audytów, które ujawniły poważne zaniedbania z lat 2022–2023, w tym utratę szansy na unijne środki z Krajowego Planu Odbudowy na zakup 100 nowych pojazdów z powodu wadliwych umów ramowych. Audyty wykazały także nieefektywne wydatki na marketing i doradztwo (200 tysięcy złotych miesięcznie) oraz problemy w zarządzaniu naprawami taboru.
– Transparentność i odpowiedzialność finansowa stały się fundamentem naszej pracy. Odbudowujemy zaufanie pasażerów, pracowników i partnerów – podkreśla wiceprezes Wojciech Dinges.
Lubuskie: z zapaści do poprawy
Region lubuski, gdzie POLREGIO odwoływało nawet 600 połączeń miesięcznie z własnych przyczyn, był priorytetem nowego Zarządu. Audyty ujawniły zapaść zakładu, generującego straty i borykającego się z fatalnymi relacjami z samorządem. Działania naprawcze objęły:
- Wymianę kierownictwa i wzmocnienie kadrowe.
- Korektę rozkładów jazdy i współpracę z zewnętrznymi podmiotami w utrzymaniu taboru.
- Poprawę punktualności od kwietnia 2025 roku, choć wyzwania, takie jak awarie wysłużonego taboru, wciąż występują.
– W Lubuskiem zastaliśmy dramatyczną sytuację. Naprawa to proces, ale reagujemy natychmiast, by ograniczyć odwołania pociągów – mówi Dinges.
Inwestycje w tabor
POLREGIO pozyskało 77 milionów złotych z funduszy unijnych na zakup pięciu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) dla województw świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, które wyjadą na tory w 2028–2029 roku. Nowe pociągi, o wartości 194 miliony złotych, będą wyposażone w klimatyzację, systemy bezpieczeństwa i udogodnienia dla pasażerów. Dodatkowo spółka podpisała umowę z PESĄ na modernizację siedmiu EZT ED72 za 188,4 miliona złotych, co poprawi komfort podróży do końca 2026 roku.
W odpowiedzi na 63-procent spadek liczby własnych pojazdów w latach 2016–2024 (z 900 do 300, średni wiek ponad 40 lat), Zarząd rozważa zakup używanego taboru i dalsze inwestycje w zaplecze techniczne, m.in. nowe centrum w Olsztynie.
– Potrzebujemy wsparcia zewnętrznego, by sfinansować zakup 100 nowych pojazdów do 2030 roku – zaznacza Pietrzykowski.
Rekordowe wyniki i nowe połączenia
W 2024 roku POLREGIO przewiozło 101 mln pasażerów, najwięcej od dekady, ze średnią 275 tysięcy osób dziennie. Wzrost o 4 procent w I kwartale 2025 roku potwierdza trend. Kluczowe województwa – pomorskie, wielkopolskie i małopolskie – odnotowały największą popularność, z 20-procentowym wzrostem w Małopolsce. Nowe trasy, takie jak Kielce–Łódź, Brzeg–Wisła czy Olsztyn–Szymany, oraz integracja taryfowa z miastami (Wrocław Szczecin, Kielce) zwiększyły dostępność usług.
Sprzedaż biletów online wzrosła do 40 procent, o 5 punktów procentowych więcej niż w 2023 roku, co świadczy o cyfryzacji usług i rosnącej wygodzie pasażerów.
Źródło: POLREGIO