Polregio z unijnym dofinansowaniem na nowe pociągi w Świętokrzyskiem

Fot. Polregio.

Polregio, dzięki umowie z Samorządem Województwa Świętokrzyskiego, otrzyma 47,2 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027 na zakup czterech nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Nowe pociągi, które pojawią się na torach do końca 2028 roku, zapewnią większy komfort, bezpieczeństwo i dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami na trasach regionalnych.

1 lipca 2025 roku Polregio podpisało umowę na dofinansowanie zakupu czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) dla województwa świętokrzyskiego, o czym poinformowano podczas konferencji prasowej na Dworcu PKP Kielce Główne. Całkowita wartość projektu wynosi blisko 118 mln zł netto, z czego 47,2 mln zł pochodzi z programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027.

– Zakup nowoczesnego, zeroemisyjnego kolejowego taboru pasażerskiego wpisuje się w założenia Regionalnego Planu Transportowego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2021-2030. Dzięki temu projektowi wprowadzimy do eksploatacji w ramach zasobów Świętokrzyskiego Zakładu Polregio nowe pociągi, które odpowiadają aktualnym standardom pod kątem kosztów eksploatacji, parametrów trakcyjnych, komfortu podróżowania i bezpieczeństwa podróżnych – przekonuje Renata Janik, marszałek województwa świętokrzyskiego.

­– Podpisana dziś umowa na dofinansowanie zakupu czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województwa świętokrzyskiego to symboliczny, ale ważny krok w kierunku odbudowy potencjału taborowego Polregio. Równolegle prowadzimy już postępowanie na wybór wykonawcy tego zamówienia. Liczymy, że pojazdy trafią do nas w 2028 roku – mówi Krzysztof Pietrzykowski, prezes Polregio. 

– Nasze potrzeby są ogromne. Zastaliśmy spółkę w bardzo trudnej sytuacji, z dramatycznym niedoborem własnego taboru. Dlatego konsekwentnie zabiegamy o finansowanie kolejnych inwestycji – zarówno dla Świętokrzyskiego, jak i innych regionów, w których realizujemy połączenia – dodaje.

Charakterystyka nowych pociągów

– To kolejny krok w kierunku poprawy jakości transportu kolejowego w naszym regionie i wzrostu atrakcyjności podróży pociągami – podkreśla wicemarszałek Grzegorz Socha.

– Każdy z czterech pociągów będzie musiał posiadać co najmniej 150 miejsc, w tym co najmniej 104 miejsca siedzące, rozwijać prędkość maksymalną wynoszącą co najmniej 160 km/h, a także umożliwiać zastosowanie trakcji wielokrotnej. Pojazdy zostaną wyposażone w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu ERTMS/ETCS poziomu 2 – wylicza wicemarszałek.

Każdy z czterech EZT będzie spełniał następujące wymagania:

  • Minimum 150 miejsc, w tym co najmniej 104 siedzące, w konfiguracji jednoprzestrzennej.
  • Maksymalnie 160 km/h, z możliwością trakcji wielokrotnej (łączenie 2-3 pociągów).
  • Klimatyzacja, monitoring CCTV, gniazdka elektryczne, porty USB, dostosowanie do osób z niepełnosprawnościami (m.in. specjalne miejsca, toaleta, pochylnia).
  • Moduły ERTMS/ETCS poziomu 2, zgodne z unijnymi standardami.

Pociągi będą obsługiwać regionalne trasy, m.in.: Kielce – Skarżysko-Kamienna, Kielce – Sandomierz, Kielce – Busko-Zdrój, Kielce – Sędziszów, Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski, Kielce – Włoszczowa Północ, Sandomierz – Skarżysko-Kamienna, Sandomierz – Ostrowiec Świętokrzyski, Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski.

– Województwo Świętokrzyskie konsekwentnie stawia na zrównoważony rozwój i inwestycje, które realnie poprawiają jakość życia mieszkańców. Takim działaniem było przywrócenie po 19 latach połączeń kolejowych z Kielc do Sandomierza – decyzja, która spotkała się z pozytywnym odbiorem społecznym. Dzisiejsza umowa na nowe pociągi to naturalna kontynuacja tych działań i kolejny dowód na to, że transport publiczny w naszym regionie się rozwija – zaznacza Andrzej Pruś, członek Zarządu Województwa.

Źródło: Polregio

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu