Polskie porty morskie łączą siły. Strategiczne porozumienie na Kongresie Polskie Porty 2030

Port w Gdańsku. Fot. Gdańsk.
Port w Gdańsku. Fot. Gdańsk.

Porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu podpisały 24 czerwca 2025 roku porozumienie o współpracy, które ma wzmocnić ich pozycję w globalnym systemie logistycznym. Kluczowym celem jest opracowanie „Programu rozwoju polskich portów morskich do 2035 roku z perspektywą do 2060 roku”, wspierającego zrównoważony rozwój, cyfryzację i transformację energetyczną.

Cztery największe polskie porty morskie – Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście – zawarły historyczne Porozumienie o Współpracy podczas Kongresu Polskie Porty 2030. Dokument, podpisany przez przedstawicieli zarządów portów, wyznacza nowy kierunek dla sektora morskiego w Polsce, kładąc nacisk na zwiększenie konkurencyjności, bezpieczeństwa i innowacyjności w europejskim i światowym systemie transportowo-logistycznym. Inwestycja ta wpisuje się w dynamiczny rozwój polskiej gospodarki morskiej, podobnie jak inne projekty, takie jak rozpoczęcie drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce przez maszynę Jadwiga.

Główne założenia porozumienia

Porozumienie ma na celu stworzenie „portów przyszłości” – nowoczesnych, zdigitalizowanych i zrównoważonych środowiskowo, które będą lepiej zintegrowane z krajową i europejską infrastrukturą transportową. Kluczowym elementem jest wspólne opracowanie „Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2035 z perspektywą do 2060 roku”, który określi długoterminowe cele i strategie dla branży portowej.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił znaczenie współpracy:
– Tu chodzi o mądrą współpracę. Konkurencja między portami pozostanie, ale wspólne działania pozwolą Polsce skuteczniej rywalizować na globalnym rynku i przyciągać nowych klientów.

Porozumienie zakłada współpracę w kilku kluczowych obszarach:

  • Zrównoważony rozwój: Wspólne planowanie inwestycji w infrastrukturę portową i zaplecze logistyczne, z naciskiem na ekologiczne technologie, takie jak instalacje OZE, systemy zasilania statków z lądu (OPS) oraz bunkrowanie paliw alternatywnych (LNG, wodór, metanol, amoniak).
  • Cyfryzacja: Budowa interoperacyjnych systemów informatycznych, takich jak polski Port Community System (PCS), oraz integracja z unijnym European Maritime Single Window environment (EMSWe), co usprawni procesy logistyczne i ograniczy dokumentację papierową.
  • Innowacje technologiczne: Wdrażanie automatyzacji, systemów zarządzania ruchem morskim, drogowym i kolejowym oraz nowoczesnych narzędzi zgodnych z unijnymi standardami.
  • Dostępność transportowa: Uspójnienie dostępu do portów poprzez modernizację infrastruktury drogowej i kolejowej, np. budowa Drogi Czerwonej w Gdyni, drugiego połączenia z Wyspą Portową w Gdańsku, modernizacja linii kolejowej 201 oraz integracja z siecią Rail Baltica i TEN-T.
  • Wspólna reprezentacja: Jednolite stanowisko portów wobec instytucji krajowych i unijnych, co zwiększy szanse na pozyskanie funduszy oraz wzmocni pozycję Polski w negocjacjach międzynarodowych.Znaczenie dla polskiej gospodarki

Źródło: PAP / ARP

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu