Elbląski samorząd ogłosił konkurs na opracowanie koncepcji budowy terminala T2 przy ul. Żytniej oraz przebudowy terminala przy ul. Radomskiej, jako pierwszy krok w rozwoju portu morskiego. Miasto czeka na odblokowanie 207 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027, z czego 85 procent (176 milionów złotych) może stanowić unijne dofinansowanie. Przeładunki w porcie pozostają na niskim poziomie z powodu sankcji i nieukończonego pogłębienia toru wodnego.
25 czerwca 2025 roku elbląski urząd miasta poinformował o rozpoczęciu działań zmierzających do rozwoju portu morskiego poprzez ogłoszenie konkursu na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej dla terminala portowego T2 przy ul. Żytniej oraz rozbudowy i przebudowy terminala przy ul. Radomskiej. Celem jest stworzenie nowoczesnych rozwiązań wspierających rozwój portu oraz wstępne oszacowanie kosztów projektowych i realizacyjnych. Jednocześnie miasto czeka na decyzje Komisji Europejskiej w sprawie odblokowania środków z programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur (FEWiM) 2021-2027, które mogą sfinansować inwestycje portowe.
Konkurs, ogłoszony przez prezydenta Elbląga Michała Missana, ma na celu pozyskanie innowacyjnych pomysłów na rozwój infrastruktury portowej. Kluczowe informacje:
- Zakres: Opracowanie koncepcji dla terminala T2 przy ul. Żytniej oraz modernizacji terminala przy ul. Radomskiej, z uwzględnieniem kosztów projektowania i realizacji.
- Uczestnicy: Projektanci z odpowiednimi uprawnieniami i doświadczeniem.
- Harmonogram:
- Termin składania wniosków o dopuszczenie: 22 lipca 2025 roku.
- Opracowanie prac konkursowych: 3 miesiące dla zaproszonych projektantów.
- Nagrody: Trzy najlepsze koncepcje otrzymają nagrody pieniężne, a zwycięskie projekty mogą stanowić podstawę dla dalszych prac inwestycyjnych.
- Ocena: Prace oceni sąd konkursowy, uwzględniając innowacyjność, funkcjonalność i zgodność z potrzebami portu.
– Chcemy być przygotowani do szybkiego startu inwestycji, stąd decyzja o konkursie. Czekamy na odblokowanie środków unijnych, które umożliwią realizację – powiedział prezydent Missan.
Wyzwania portu w Elblągu
Obecny poziom przeładunków w porcie wynosi zaledwie 2,2 tys. ton w I półroczu 2025 roku, głównie materiałów budowlanych, co wynika z unijnych sankcji na handel z Rosją i Białorusią. Dyrektor Zarządu Portu Morskiego Arkadiusz Zgliński wskazał, że kluczowe dla wzrostu przeładunków jest dokończenie pogłębienia toru wodnego na rzece Elbląg, szczególnie ostatnich 900 metrów, za co odpowiada Urząd Morski w Gdyni.
– Bez pełnego pogłębienia toru wodnego port nie może wykorzystać potencjału drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną – zaznaczył Zgliński.
W 2024 roku port odnotował straty finansowe, przeładowując jedynie 12 tys. ton, co stanowi 0,008% jego zdolności. Przekop Mierzei Wiślanej, ukończony w 2023 roku, miał umożliwić większy ruch statków, ale brak pełnego pogłębienia toru wodnego ogranicza dostęp większych jednostek.
Źródło: PAP