Propozycja Indii w sprawie norm CAFE podnosi notowania producentów małych aut

Fot. Suzuki.
Fot. Suzuki.

Indyjski rząd zaproponował złagodzenie surowych norm efektywności paliwowej dla małych samochodów, co doprowadziło do rekordowego wzrostu akcji producenta Maruti Suzuki. Propozycja przewiduje specjalne traktowanie aut o masie poniżej 909 kg, długości poniżej 4 metrów i silnikach do 1200 cm³, co ułatwia producentom spełnianie wymogów emisji CO2.

  • Projekt zmian w normach Corporate Average Fuel Economy (CAFE) przewiduje dodatkowe odliczenie trzech gramów CO2 na kilometr dla małych aut benzynowych, co poprawia ich wskaźniki emisji.
  • Złagodzenie przepisów ma na celu wsparcie producentów, takich jak Maruti Suzuki, w tym dla popularnych modeli Alto i Wagon-R, w obliczu spadku sprzedaży małych samochodów.
  • Nowe regulacje mogą zmniejszyć presję na producentów, aby inwestować w kosztowną elektryfikację segmentu podstawowego, co może pobudzić rynek małych aut.
  • Z korekty norm skorzystają również inni producenci, m.in. Hyundai, Renault i Toyota, poprawiając opłacalność produkcji małych pojazdów.
  • Zmiany kontrastują z ambitnym planem Indii dotyczącym pojazdów elektrycznych do 2030 roku, łącząc wsparcie dla branży z długoterminową strategią ograniczenia emisji i importu ropy.

Indyjski rząd zaproponował złagodzenie restrykcyjnych norm efektywności paliwowej dla małych samochodów, co zostało opublikowane w formie projektu przepisów późno w czwartek. Ogłoszenie to wywołało natychmiastowy wzrost notowań akcji Maruti Suzuki, największego producenta małych aut w Indiach, osiągając rekordowe poziomy.

Projekt przygotowany przez Biuro Efektywności Energetycznej (BEE) dotyczy korekty norm Corporate Average Fuel Economy (CAFE), które mają obowiązywać od kwietnia 2027 roku. Zgodnie z proponowanymi przepisami małe samochody benzynowe spełniające określone kryteria – masa poniżej 909 kg, długość mniejsza niż cztery metry oraz silniki o pojemności 1200 cm³ lub mniejszej – otrzymają specjalne traktowanie w obliczeniach emisji CO2. W praktyce oznacza to dodatkowe odliczenie trzech gramów CO2 na kilometr, co znacznie ułatwia producentom spełnienie wymagań normy CAFE.

Wsparcie dla Maruti Suzuki

Zmiana ta jest postrzegana jako duże wsparcie dla Maruti Suzuki, którego popularne modele, takie jak Alto i Wagon-R, należą do segmentu małych aut. W ostatnich latach sprzedaż tego segmentu spadała, ponieważ konsumenci coraz częściej wybierają większe SUV-y. Ulga regulacyjna ma zmniejszyć presję na producentów, którzy w przeciwnym razie musieliby inwestować w kosztowną elektryfikację tego segmentu, a także może pobudzić rynek małych samochodów. Korzyści z proponowanej zmiany mogą odnieść także inni producenci obecni w Indiach, m.in. Hyundai, Renault i Toyota.

Jednocześnie korekta przepisów kontrastuje z szerszymi planami Indii dotyczącymi elektryfikacji transportu. Rząd wyznaczył ambitne cele wdrożenia pojazdów elektrycznych do 2030 roku, wprowadzając różnorodne programy wsparcia, takie jak FAME-II, oraz mechanizmy premiowania produkcji EV. Łagodzenie norm dla małych aut benzynowych ma na celu odpowiedź na obawy branży dotyczące dostępności cenowej i opłacalności elektryfikacji segmentu podstawowego, przy jednoczesnym zachowaniu ogólnych celów redukcji emisji CO2 i ograniczenia importu ropy.

Źródło: Reuters

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu