BYD planuje ponad 40 salonów w Polsce do końca 2025 roku

Fot. BYD.

BYD Polska zamierza rozbudować sieć salonów w Polsce z obecnych 21 do ponad 40 do końca 2025 roku – poinformował Blade Feng, country manager BYD w Polsce. Firma intensyfikuje ekspansję w Europie, planując ponad 1000 salonów na kontynencie i lokalną produkcję w fabryce na Węgrzech, która ma ruszyć jeszcze w tym roku.

18 czerwca 2025 roku Blade Feng ogłosił podczas spotkania z dziennikarzami, że BYD Polska znacząco zwiększy liczbę salonów sprzedaży w kraju. Z obecnych 21 placówek, działających od lata 2024 roku, sieć ma wzrosnąć do ponad 40 do końca 2025 roku. W Polsce salony BYD, obsługiwane przez dealerów takich jak Grupa Cichy-Zasada, Plichta czy Garcarek, są już dostępne w miastach takich jak Warszawa, Gdynia, Poznań, Bydgoszcz czy Wrocław. Brakuje ich jednak w kluczowych lokalizacjach, np. w Krakowie, co ma się zmienić w ramach ekspansji.

Na poziomie europejskim BYD planuje przekroczyć 1000 salonów w 2025 roku, będąc obecnym w 29 krajach, z planami wejścia do kolejnych 12 w bieżącym roku. W 2024 roku BYD sprzedał w Europie 83 tysiące pojazdów, a prognozy S&P Global Mobility wskazują na 186 tys. w 2025 roku i niemal 400 tys. do 2029 roku, mimo unijnych ceł na chińskie pojazdy elektryczne (dodatkowe 17 procent od października 2024 roku).

Lokalna produkcja i projektowanie w Europie

Feng podkreślił, że BYD dąży do głębszej integracji z rynkiem europejskim. Kluczowym krokiem jest fabryka w Szeged na Węgrzech, której produkcja ma rozpocząć się przed końcem 2025 roku, początkowo koncentrując się na modelu Atto 3, a od 2026 roku na Atto 2. Dodatkowo, w marcu 2026 roku ruszy zakład w Izmirze w Turcji, produkujący hybrydy plug-in, takie jak Seal 05 i Seal 06. Łączna zdolność produkcyjna obu fabryk ma osiągnąć 500 tysięcy pojazdów rocznie do 2027 roku.

– Docelowo chcielibyśmy, aby auta BYD na rynek europejski były nie tylko produkowane w Europie, ale również projektowane z myślą o tym rynku – powiedział Feng. Nowe europejskie centrum R&D w Budapeszcie, otwarte w maju 2025 roku, ma wspierać te plany, współpracując z lokalnymi uniwersytetami i startupami.

Wyniki finansowe i pozycja rynkowa

BYD odnotował w I kwartale 2025 roku przychody w wysokości 22 miliardy euro, co oznacza wzrost o 36 procent rok do roku. W całym 2024 roku firma osiągnęła 101 miliardów euro przychodów. W pierwszych czterech miesiącach 2025 roku BYD dostarczył globalnie 1,28 miliona pojazdów, zdobywając 21 procent udziału w rynku New Energy Vehicles (NEV).

W Polsce w 2024 roku sprzedano ok. 1500 samochodów BYD, a prognozy na 2025 rok zakładają podwojenie tej liczby, napędzane popularnością modeli takich jak Dolphin, Seal, Seal U oraz Sealion 7, a także atrakcyjnymi ofertami leasingu (np. od 101 procent z dopłatą do 40 tysięcy złotych w programie „NaszEauto”).

Źródło: PAP