Polecane

PLL LOT wybiera Airbus A220 na flotę regionalną. 40 samolotów od 2027 roku

Airbus A220-300. Fot. Flickr.

Polskie Linie Lotnicze LOT podpisały na Paris Air Show 2025 umowę na zakup 40 samolotów Airbus A220-100 i A220-300, z opcją na kolejne 44. Nowoczesne maszyny, napędzane silnikami Pratt & Whitney PW1500G, dołączą do floty od 2027 roku, wspierając rozwój przewoźnika i przygotowania do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

16 czerwca 2025 roku, podczas targów Paris Air Show, PLL LOT ogłosiły wybór Airbusa jako dostawcy nowej floty regionalnej. Narodowy przewoźnik podpisał umowę na zakup 40 samolotów A220 w wariantach -100 i -300, z dostawami zaplanowanymi na lata 2027–2031. Dodatkowo LOT zabezpieczył opcję i prawo zakupu kolejnych 44 maszyn. To pierwsze w historii zamówienie LOT-u u Airbusa, które ma zrewolucjonizować flotę regionalną, zwiększyć efektywność operacyjną i przygotować przewoźnika do roli lidera w Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK).

Nowoczesna flota A220

Airbus A220, mogący pomieścić od 100 do 160 pasażerów w zależności od wersji, oferuje zasięg do 6700 km, pokrywając całą europejską siatkę połączeń LOT-u. Samoloty, napędzane silnikami Pratt & Whitney PW1500G, zapewniają:

  • 25 procent oszczędności paliwa na pasażera w porównaniu do starszych maszyn, redukując emisje CO₂ i hałas.
  • Wyższy komfort. Szersza kabina z dużymi oknami, fotele Recaro produkowane w Polsce z portami USB-C (60W), uchwytami na urządzenia i kubki, oraz większe schowki bagażowe przyspieszające boarding.
  • Dostęp do internetu na pokładzie i wnętrze spójne z salonikami biznesowymi LOT-u.

– Samoloty A220 otwierają nowe możliwości rozwoju i wzrostu, pozwalając nam konkurować w Europie i przygotować się do roli wiodącej linii w CPK – powiedział Michał Fijoł, prezes PLL LOT. Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes Airbusa, podkreślił, że zamówienie jest historycznym krokiem, witając LOT w rodzinie Airbusa.

Umowa na silniki i optymalizacja floty

W ramach targów LOT podpisał także umowę z Pratt & Whitney na dostawę silników PW1500G, obejmującą nie tylko jednostki napędowe, ale także wsparcie w eksploatacji floty.

Od 2027 roku A220 zastąpią starsze maszyny regionalne, takie jak Embraer 170/175, tworząc jednolitą flotę A220-100 i -300. Uprości to planowanie operacji, obniży koszty utrzymania i zwiększy niezawodność.

Strategiczne znaczenie dla LOT-u i CPK

Zamówienie jest kluczowym elementem strategii LOT-u, zakładającej rozwój siatki połączeń i modernizację floty przed przeniesieniem operacji do Centralnego Portu Komunikacyjnego, planowanego na 2028 rok.

A220 umożliwią obsługę tras krótkiego i średniego zasięgu z większą efektywnością, wspierając ambicje LOT-u jako preferowanego przewoźnika w Europie Środkowo-Wschodniej.

Kontrakt, podpisany w obecności ministrów infrastruktury Polski (Dariusza Klimczaka) i Francji (Philipe’a Tabarota), podkreśla znaczenie współpracy międzynarodowej.

Źródło: PLL LOT