Budimex kończy kluczowy etap budowy terminalu T3 Baltic Hub w Gdańsku

Terminal T3 Baltic Hub. Fot. PFR.

Budimex poinformował 6 czerwca 2025 roku o ukończeniu znaczącej części prac przy budowie terminalu kontenerowego T3 Baltic Hub w Porcie Gdańsk. Dzięki temu uruchomiono część terminalu, umożliwiając obsługę największych kontenerowców. Inwestycja, realizowana w konsorcjum z DEME Dredging, zwiększy zdolności przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 miliona TEU rocznie, do 4,5 miliona TEU, umacniając pozycję Polski jako kluczowego hubu logistycznego na Bałtyku.

Budimex, w konsorcjum z belgijską firmą DEME Dredging, zakończył większość prac budowlanych przy terminalu T3 Baltic Hub, co pozwoliło na komercyjne uruchomienie części nowego nabrzeża i rozpoczęcie obsługi największych statków kontenerowych. Projekt, rozpoczęty w październiku 2022 roku, obejmował stworzenie sztucznej wyspy o powierzchni 36 hektarów, pogłębienie dna morskiego na kubaturę ponad 4 miliony m³, budowę głębokowodnego nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz placu kontenerowego o powierzchni 360 tys. m². Całość inwestycji, warta 450 mln euro, została zrealizowana na morzu, jako przedłużenie terminali T1 i T2.

– Ukończenie znaczącej części prac to milowy krok dla Baltic Hub i polskiej gospodarki morskiej. T3 pozwoli obsługiwać największe kontenerowce, zwiększając przeładunki o 1,5 miliona TEU rocznie – podkreślił Piotr Sumila, dyrektor kontraktu w Budimex SA. W 2024 roku Baltic Hub przeładował 2,24 miliona TEU, o 8,5 procent więcej niż w 2023 roku, co potwierdza rosnącą rolę portu jako bramy transportowej dla Europy Środkowo-Wschodniej.

Skala inwestycji

Budowa T3 wymagała ogromnych zasobów: zużyto 17,5 tysiąca ton stali (równowartość 2,4 wieży Eiffla), 160 tysięcy m³ betonu (52 baseny olimpijskie) i 4,3 miliona m³ piasku. Terminal wyposażono w 7 suwnic STS (Ship-to-Shore) o wysokości do 140 metrów i wadze blisko 2000 ton każda, dostarczonych z Chin, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, zdalnie sterowanych z ergonomicznych stanowisk, co jest nowością w Polsce. Suwnice STS, z których cztery dostarczono w październiku 2024 roku, a trzy kolejne w marcu 2025 roku, umożliwiają obsługę największych kontenerowców, w tym bezpośrednich połączeń z Azją.

Prace, prowadzone 24/7 przez ponad 500 osób, osiągnęły 70 procent zaawansowania w listopadzie 2024 roku, z planowanym zakończeniem we wrześniu 2025 roku. Budimex zastosował zaawansowane technologie, minimalizując wpływ na środowisko poprzez monitoring hałasu, ochronę ssaków morskich i stosowanie ekologicznego betonu. Firma wsparła także Fokarium w Helu, dostarczając analizator biochemiczny do badań krwi fok.

Znaczenie dla polskiej gospodarki

Terminal T3 Baltic Hub, największy kontenerowy port na Bałtyku, zwiększy zdolności przeładunkowe do 4,5 miliona TEU rocznie, umacniając Gdańsk jako jeden z największych hubów w Europie. Inwestycja, finansowana przez Baltic Hub (własność PSA International, IFM Global Infrastructure Fund i PFR) za 2 miliarda złotych, powiększyła terytorium Polski o 36 hektarów.

– To okno na świat transportu morskiego i szansa na rozwój – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podczas wmurowania kamienia węgielnego w czerwcu 2024 roku.

Źródło: Budimex / PAP