Fabryka ciężarówek MAN w Niepołomicach pod Krakowem zwiększa produkcję do 225 pojazdów dziennie, wprowadzając trzecią zmianę od czerwca 2025 roku. Wraz z rozwojem zakładu zatrudnienie znalazło 400 nowych pracowników, co umacnia pozycję Niepołomic jako największego ośrodka produkcyjnego MAN w Europie.
Fabryka ciężarówek MAN w Niepołomicach, zlokalizowana pod Krakowem, dynamicznie zwiększa swoje moce produkcyjne, przechodząc na system pracy na trzy zmiany od 2 czerwca 2025 roku. Jak poinformował Bogdan Lis, dyrektor zakładu i prezes MAN Trucks:
– Od poniedziałku, 2 czerwca, fabryka przechodzi z dwóch na trzy zmiany i zwiększa dzienną produkcję z 200 do 225 ciężarówek.
Wzrost produkcji umożliwił zatrudnienie około 400 nowych pracowników, co podniosło łączną liczbę zatrudnionych w zakładzie do 3850 osób, z czego około 3000 pracuje bezpośrednio dla MAN, a 800 dla firmy logistycznej BCUBE. Niepołomice to największy zakład produkcyjny MAN i miejsce, gdzie produkuje się najwięcej ciężarówek w koncernie. W 2024 roku liczba wyprodukowanych pojazdów przekroczyła 300 tysięcy, a kabin – 50 tysięcy.
Proces produkcyjny w Niepołomicach jest wysoce zoptymalizowany. Zakład dysponuje dwiema liniami montażowymi w kształcie litery U, podzielonymi na 39 i 40 taktów, czyli stanowisk montażowych. Każde stanowisko ma na wykonanie zadania dokładnie cztery minuty i 15 sekund, co pozwala na wyprodukowanie jednej ciężarówki w tym czasie. Na jednej zmianie przy montażu pracuje około 700 osób. Około 12–14 procent ciężarówek po zejściu z linii produkcyjnej wymaga dodatkowych modyfikacji na życzenie klienta, które mogą trwać od trzech do nawet 80 godzin. W ciągu ostatnich trzech lat w dziale modyfikacji przerobiono ponad 10 tysięcy pojazdów, co świadczy o elastyczności zakładu w dostosowywaniu produktów do indywidualnych potrzeb.
Co się produkuję w Niepołomicach?
Produkcja w Niepołomicach obejmuje wszystkie modele ciężarówek MAN – od ciężkich, stanowiących 65 procent produkcji (powyżej 16 ton), przez średnie, po lekkie. Maksymalna zdolność produkcyjna zakładu wynosi 300 pojazdów dziennie, co czyni go kluczowym ogniwem w globalnej sieci MAN. W fabryce odbywa się końcowy montaż pojazdów, a podzespoły – osie, kabiny i silniki – sprowadzane są w ramach skojarzonego systemu produkcji bezpośrednio z zakładów MAN w Niemczech i Austrii lub od dostawców zewnętrznych.
Równolegle MAN zwiększa produkcję w swojej fabryce autobusów w Starachowicach, choć na mniejszą skalę. Tam zakład przeszedł z 10 do 11 jednostek produkcyjnych dziennie, przy czym autobus przegubowy liczony jest jako dwie jednostki. W przeciwieństwie do ciężarówek, produkcja autobusów miejskich z definicji ma charakter małoseryjny. Zamawiający to głównie podmioty publiczne, które kupują po kilkadziesiąt do kilkuset egzemplarzy. Klienci mają zróżnicowane wymagania, dotyczące na przykład wyposażenia elektronicznego, tapicerki czy instalacji ogrzewania, co wymaga indywidualnego podejścia do każdego zamówienia.
Rozwój zakładu w Niepołomicach, otwartego w 2007 roku po inwestycji wartej około 100 milionów euro, potwierdza znaczenie Polski jako strategicznego centrum produkcyjnego dla MAN.
– Inwestycja MAN to największe przedsięwzięcie sektora motoryzacyjnego w województwie małopolskim – podkreślił Piotr Stański, prezes MAN Truck & Bus Polska, podczas obchodów 10-lecia fabryki w 2017 roku, kiedy zakład wyprodukował swoją 100-tysięczną ciężarówkę.
Wzrost produkcji i zatrudnienia w 2025 roku jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy ciężarowe na rynkach europejskich, gdzie Niepołomice zaopatrują większość klientów koncernu.
Źródło: WNP










