Kielce złożyły wniosek o dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW) na rozwój transportu publicznego i infrastruktury miejskiej. Projekt o wartości ok. 190 milionów złotych obejmuje zakup 20 autobusów elektrycznych, rozbudowę Kieleckiej Karty Miejskiej, modernizację infrastruktury pieszo-rowerowej oraz rozwój systemów ITS, w tym automatyczne słupki i digitalizację pasa drogowego.
Prezydentka Kielc Agata Wojda ogłosiła, że miasto złożyło wniosek o środki z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW) 2021–2027 na realizację kompleksowego projektu zrównoważonej mobilności miejskiej. Inwestycje, szacowane na 190 milionów złotych, mają poprawić transport publiczny, infrastrukturę pieszo-rowerową oraz zarządzanie ruchem w Kielcach, wspierając cele ekologiczne i komfort mieszkańców.
Kluczowe elementy projektu
- Nowe pojazdy, spełniające normy zeroemisyjne, dołączą do floty 25 autobusów hybrydowych zakupionych w ramach wcześniejszych projektów FEPW.
- Budowa bazy transportowej przy ul. Kolberga. Nowoczesne centrum ma usprawnić obsługę i utrzymanie taboru, integrując sieć komunikacyjną regionu i miasta, z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Rozwój Kieleckiej Karty Miejskiej. Karta ma oferować zniżki na komunikację publiczną, strefę płatnego parkowania, wydarzenia kulturalne i sportowe, a także współpracę z partnerami komercyjnymi.
- Infrastruktura pieszo-rowerowa. Modernizacja i budowa nowych chodników, dróg rowerowych oraz przystanków przy ulicach: Skrajnej, Bohaterów Warszawy, Sandomierskiej, Szczecińskiej, Jagiellońskiej i al. Solidarności.
- Inteligentne zarządzanie ruchem (ITS). Rozbudowa systemu ITS o nowe skrzyżowania i integracja z monitoringiem miejskim, umożliwiająca analizę obrazu w czasie rzeczywistym, szybsze reagowanie na zdarzenia drogowe oraz informowanie kierowców o wolnych miejscach parkingowych.
- Projekt obejmuje pełną digitalizację infrastruktury drogowej, w tym jezdni, słupów, elewacji budynków i zieleni. Ma to ułatwić planowanie inwestycji przez inwestorów i pracownie architektoniczne, zwiększając efektywność zarządzania przestrzenią miejską.
Nowe inwestycje mają kontynuować transformację w kierunku zeroemisyjnego transportu i poprawić jakość życia mieszkańców, odpowiadając na wyzwania klimatyczne i rosnące zapotrzebowanie na efektywną mobilność. W 2022 roku raport CleanCities wskazał, że Kielce, z 32 procentami ekoprzyjaznego taboru, plasują się za miastami takimi jak Warszawa (41 procent) czy Kraków (32 procent).
Źródło: PAP