Budimex umacnia swoją pozycję w sektorze kolejowym, widząc w Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK) i Rail Baltica szansę na stabilizację i ekspansję. Firma czeka na kontrakty CPK planowane na 2025 rok, jednocześnie aktywnie działając na Łotwie i szykując się do przetargów na Litwie w ramach Rail Baltica.
Budimex, największa polska grupa budowlana, umacnia swoją pozycję w sektorze kolejowym, który staje się kluczowym filarem jej działalności. W 2024 roku portfel zamówień kolejowych firmy osiągnął wartość około 3 mld zł, obejmując takie projekty jak przebudowa magistrali Tychy–Most Wisła (910 mln zł netto) czy budowa komór startowych dla łódzkiego tunelu dużych prędkości CPK (147 mln zł netto). Jednak, jak podkreśla Maciej Olek, członek zarządu odpowiedzialny za segment kolejowy, mimo wielu ofert na rynku, liczba podpisanych umów pozostaje ograniczona. W latach 2021–2022 sektor kolejowy przeżywał „chude lata” z powodu opóźnień w kontraktacji, co skłoniło Budimex do intensywnej odbudowy portfela w 2023 roku.
Firma widzi szansę w megaprojektach, takich jak Centralny Port Komunikacyjny (CPK), które mogą zapewnić stabilność i długoterminowe kontrakty. Budimex, z nowoczesnym parkiem maszynowym wartym ponad 200 mln zł i zdolnością do realizacji linii dużych prędkości (nawet powyżej 250 km/h), jest dobrze przygotowany do rywalizacji o kluczowe kontrakty.
CPK. Kolejowy filar megainwestycji
Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko nowe lotnisko między Warszawą a Łodzią, ale także ambitny program kolejowy obejmujący niemal 2000 km nowych linii, w tym 10 „szprych” łączących regiony Polski z CPK i Warszawą. Plan zakłada, że do 2034 roku większość dużych miast w Polsce będzie dostępna w czasie do 2,5 godziny, dzięki liniom dużych prędkości (do 350 km/h). W 2025 roku CPK ogłosiło plan przetargów o wartości ponad 7 mld euro, w tym na budowę terminala pasażerskiego, systemu drogowego i kluczowych odcinków kolejowych, takich jak Warszawa–CPK.
Budimex aktywnie przygotowuje się do tych przetargów, planowanych na III i IV kwartał 2025 roku. Firma już realizuje kontrakt na komory startowe dla tunelu dużych prędkości w Łodzi (147 mln zł netto) i wyraża zainteresowanie większymi zadaniami, takimi jak odcinek Warszawa–CPK. Budimex, wspierany przez hiszpańskiego akcjonariusza Ferrovial (posiadającego 25% udziałów w lotnisku Heathrow), rozważa także współfinansowanie CPK, co mogłoby wzmocnić jego rolę nie tylko jako wykonawcy, ale i inwestora.
Rail Baltica jako strategiczny kierunek
Budimex konsekwentnie rozwija swoją obecność na rynkach zagranicznych, a Rail Baltica – transeuropejska linia kolejowa łącząca Tallin, Rygę, Wilno i Warszawę – stała się strategicznym kierunkiem ekspansji. W grudniu 2023 roku konsorcjum ERB Rail, z 30% udziałem Budimeksu, podpisało kontrakt na budowę 230-km odcinka na Łotwie, wart 3,7 mld euro (Budimex odpowiada za ok. 90 mln euro prac). Projekt, finansowany w 85% z unijnego funduszu „Łącząc Europę” (CEF), obejmuje 175 obiektów inżynieryjnych i 11 przejść ekologicznych, z planowanym zakończeniem w 2031 roku.
W Estonii Budimex, w konsorcjum z Bouygues Travaux Publics i KMG Infra OÜ, wygrał przetarg na odcinek Pärnu–granica Łotwy (58 km, wartość 332 mln euro, udział Budimeksu 40%). Faza projektowa trwa, a do końca 2025 roku konsorcjum oczekuje 11 pozwoleń na budowę na Łotwie, co przyspieszy prace. W Estonii przygotowania są zaawansowane, a budowa może ruszyć wcześniej, niż planowano. „Rail Baltica to most łączący gospodarki i krok w stronę zrównoważonego transportu” – mówi Artur Popko, prezes Budimeksu. Projekt, wpisany w sieć TEN-T, wzmacnia pozycję firmy w regionie bałtyckim.
Kolejny krok – Litwa
Budimex nie ogranicza się do Łotwy i Estonii – firma złożyła oferty w przetargach na litewski odcinek Rail Baltica, który obejmuje m.in. modernizację i budowę nowych odcinków linii Kowno–Wilno. Litwa intensyfikuje prace nad Rail Baltica, widząc w projekcie szansę na integrację z unijną siecią transportową i rozwój gospodarczy.
Dotychczasowe sukcesy Budimeksu w regionie, w tym zdolność do realizacji złożonych projektów transgranicznych, zwiększają wiarygodność firmy w oczach litewskich zamawiających. Litewski odcinek, podobnie jak inne części projektu, jest finansowany głównie z funduszy UE, co daje Budimeksowi szansę na stabilne kontrakty. Jeśli firma wygra przetargi, umocni swoją pozycję w regionie Trójmorza, stając się kluczowym graczem w budowie infrastruktury bałtyckiej.
Źródło: PAP