Od 30 czerwca 2025 roku linia kolejowa nr 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa zostanie zamknięta na czas modernizacji, która potrwa do końca 2027 roku. Pasażerów czeka zastępcza komunikacja autobusowa, ale inwestycja o wartości 2,5 miliarda złotych netto przyniesie szybsze, wygodniejsze i bardziej ekologiczne połączenia na Kaszubach i w stronę Trójmiasta.
Kluczowa inwestycja na Pomorzu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) rozpoczynają kolejny etap modernizacji linii kolejowej nr 201, będącej częścią historycznej Magistrali Węglowej, łączącej Bydgoszcz z portem w Gdyni. Prace na odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa, a także na liniach stycznych (nr 214 Somonino – Kartuzy i nr 229 Glincz – Kartuzy), rozpoczęły się kilka miesięcy temu i wchodzą w kluczową fazę od 30 czerwca 2025 roku.
Inwestycja, warta ok. 2,5 miliarda złotych netto, jest finansowana ze środków krajowych (Krajowy Program Kolejowy) oraz unijnych (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027).
Zakres prac
Zmodernizowanych zostanie 27 kilometrów linii nr 201 (Kościerzyna – Somonino) oraz 8 kilometrów linii nr 214 (Somonino – Kartuzy). Linia nr 229 (Glincz – Kartuzy) również zostanie zelektryfikowana.
Na odcinku Kościerzyna – Somonino powstanie drugi tor, zwiększając przepustowość dla pociągów pasażerskich i towarowych. Prace obejmują przebudowę 13 stacji i przystanków (m.in. Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Wieżyca, Somonino) oraz ponad 170 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty).
Źródło: CIRE