PKP Intercity, przewożąc rekordowe 40,4 miliona pasażerów w pierwszym półroczu 2025 roku, otwiera nowy rozdział w historii polskiej kolei. Modernizacja taboru, prowadzona przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych w Poznaniu, wprowadza wagony na miarę XXI wieku: szybkie, komfortowe i dostępne dla wszystkich. Inwestycje warte miliardy złotych nie tylko podnoszą standard podróży, ale też napędzają krajowy przemysł, wzmacniając polską gospodarkę.
Polska kolej przeżywa renesans. W pierwszym półroczu 2025 roku PKP Intercity przewiozło rekordowe 40,4 miliona pasażerów, co stanowi wzrost o 15% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Ten dynamiczny wzrost popularności kolei wynika z większej dostępności połączeń, krótszych czasów podróży i poprawy komfortu. Odpowiedzią na rosnące oczekiwania podróżnych jest ambitny program inwestycyjny „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, w ramach którego modernizowane i produkowane są nowe wagony, zdolne do jazdy z prędkością do 200 km/h.
– Polska kolej dynamicznie się rozwija. W pierwszym półroczu tego roku z usług PKP Intercity skorzystało 40,4 miliona pasażerów, co stanowi absolutny rekord. Tak duża liczba pasażerów byłaby niemożliwa bez tworzenia nowych połączeń, a te z kolei wymagają nowego taboru. Nowy tabor stał się dostępny dzięki funduszom, w tym pochodzącym z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) – podkreślił podczas briefingu prasowego Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Ta inicjatywa, której wczesne etapy konstrukcyjne miałem przyjemność obserwować, osiągnęła obecnie fazę finalną, czego dowodem są prezentowane dziś wagony, ze świetną estetyką i wysoką jakością wykonania – powiedział Wiceminister Aktywów Państwowych Robert Kropiwnicki.
– Należy również zaznaczyć, że około 90% komponentów użytych do produkcji tych wagonów pochodzi od polskich dostawców, co stanowi znakomity wynik. Kontynuacja tego trendu jest niezwykle ważna dla zapewnienia maksymalnych korzyści polskiemu biznesowi i wspierania tradycyjnej gospodarności regionu Wielkopolski – dodał.
W sierpniu 2025 roku PKP Intercity odebrało kolejne zmodernizowane wagony od H. Cegielski – Fabryki Pojazdów Szynowych, w tym 32 pojazdy w ramach kontraktu wartego 211,5 miliona złotych brutto. Wśród nich znajduje się 26 wagonów przedziałowych typu Z1B (druga klasa) oraz 6 wagonów Z1B PRM, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Modernizacja, wsparta środkami z Krajowego Planu Odbudowy, wprowadza nowy standard podróży, łącząc komfort, technologię i funkcjonalność.
Zmodernizowane wagony są przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h, co pozwala na skrócenie czasu podróży na trasach takich jak Warszawa–Kraków czy Wrocław–Gdańsk. Wyposażono je w klimatyzację, bezprzewodowy internet (Wi-Fi), gniazdka 230V i USB do ładowania urządzeń oraz indywidualne oświetlenie dla każdego pasażera. Ergonomiczne fotele, odnowione z zachowaniem wysokiego komfortu, zapewniają wygodę nawet podczas długich podróży. Wnętrza wagonów zostały wygłuszone, co znacząco redukuje hałas, a automatyczne drzwi odskokowo-przesuwne ułatwiają wsiadanie i wysiadanie.
Proces homologacji wagonów dobiega końca, a pierwsze składy trafią na tory już za kilka tygodni, wzmacniając połączenia o największej frekwencji. H. Cegielski wyprzedza harmonogram dostaw o ponad dwa miesiące, co świadczy o efektywności poznańskiej fabryki.
Kolej dla każdego
Wagony Z1B PRM, dostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, są symbolem nowej, inkluzywnej ery polskiej kolei. Spośród 32 zmodernizowanych wagonów sześć zostało zaprojektowanych z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością. Wyposażono je w niskie progi ułatwiające wsiadanie, szerokie przestrzenie manewrowe, specjalne systemy mocowań dla wózków inwalidzkich oraz dostępne toalety z zamkniętym obiegiem. Dodatkowo w tych wagonach znalazły się przewijaki dla dzieci, co czyni je przyjaznymi także dla rodzin. Każdy pojazd jest wyposażony w systemy informacji pasażerskiej z oznaczeniami w alfabecie Braille’a, co wspiera osoby niewidome i niedowidzące.
Dostępność transportu publicznego staje się kluczowa w kontekście starzejącego się społeczeństwa i rosnącej liczby rodzin podróżujących z dziećmi. Według danych GUS, w 2025 roku ponad 20% Polaków to osoby powyżej 60. roku życia, a liczba osób z niepełnosprawnościami przekracza 5 milionów. Wagony PRM odpowiadają na te wyzwania, umożliwiając komfortową i bezpieczną podróż wszystkim pasażerom. W 2025 roku przewoźnik planuje wprowadzenie kolejnych 95 wagonów COMBO, które również będą przystosowane dla osób z ograniczoną mobilnością, rowerzystów i rodzin z dziećmi, co zwiększy dostępność floty do 155 takich jednostek.
90% komponentów z Polski
Modernizacja wagonów przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych to nie tylko inwestycja w komfort pasażerów, ale także w polską gospodarkę. Aż 90% komponentów użytych do produkcji i modernizacji wagonów pochodzi od krajowych dostawców, co wzmacnia łańcuch wartości w Polsce. Od foteli, przez systemy klimatyzacji, po elementy wózków jezdnych – większość materiałów jest wytwarzana przez rodzime firmy, co przekłada się na rozwój lokalnego przemysłu.
Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP), większościowy udziałowiec FPS, aktywnie wspiera ideę „local content”, promując współpracę z polskimi dostawcami. Kontrakty z PKP Intercity, w tym rekordowe zamówienie na 300 nowych wagonów (z opcją na kolejne 150) o wartości 4,24 miliarda złotych brutto, zapewniają fabryce w Poznaniu stabilność finansową i rozwój.
Przygotowania do produkcji nowych wagonów, które ruszą na przełomie 2024 i 2025 roku, wymagają modernizacji zakładu i zatrudnienia nowych pracowników, w tym technologów, konstruktorów i inżynierów. Choć dokładna liczba nowych miejsc pracy nie została jeszcze określona, szacuje się, że projekt stworzy setki stanowisk, wzmacniając rynek pracy w Wielkopolsce.
Inwestycje PKP Intercity, obejmujące kontrakty z FPS o łącznej wartości 5,46 miliarda złotych, napędzają rozwój regionalnej gospodarki, wspierając tradycyjną wielkopolską gospodarność. Wzrost zamówień przekłada się na modernizację zakładów produkcyjnych, inwestycje w nowe technologie i szkolenia dla pracowników.
Źródło: ARP