Pesa Bydgoszcz dostarczy 5 lokomotyw Gama 3.0 dla Rail Capital Partners w 2026 roku

Pesa Gama 3.0. Fot. PESA Bydgoszcz.
Pesa Gama 3.0. Fot. PESA Bydgoszcz.

Pesa Bydgoszcz podpisała umowę z Rail Capital Partners (RCP) na dostawę pięciu elektrycznych lokomotyw Gama 3.0 serii 304 w 2026 roku, przeznaczonych do ruchu intermodalnego. Kontrakt, finansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), to pierwszy przypadek dostarczenia lokomotyw nowej generacji Gama 3.0. RCP, leasingująca tabor przewoźnikom towarowym, zwiększy swoją flotę, która obecnie liczy 66 lokomotyw, w tym 56 wyprodukowanych przez Pesę.

19 czerwca 2025 roku Pesa Bydgoszcz poinformowała o podpisaniu umowy z Rail Capital Partners (RCP) na dostawę pięciu lokomotyw Gama 3.0 serii 304, które trafią do odbiorcy w 2026 roku. Kluczowe informacje:

  • Wartość kontraktu: Szacowana na 23,6 miliona euro (ok. 100 milionów złotych), w ramach projektu KPO „Zakup dziesięciu zeroemisyjnych nowoczesnych lokomotyw elektrycznych do ruchu intermodalnego”.
  • Finansowanie: Środki z Krajowego Planu Odbudowy, zarządzane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT).
  • Czas realizacji: Dostawy zaplanowano na 2026 rok.
  • Wykonawca: Pesa Bydgoszcz wygrała przetarg, oferując czteroosiową, elektryczną lokomotywę Gama 3.0, zaprojektowaną na bazie doświadczeń eksploatacyjnych i najnowszych technologii.

– RCP stale zwiększa liczbę pojazdów w swojej flocie i planuje kolejne zamówienia. Chcemy, by po polskich torach jeździły nowoczesne, niezawodne i przyjazne środowisku lokomotywy – powiedział Ireneusz Kozłowski, prezes RCP.

Charakterystyka lokomotyw Gama 3.0

Lokomotywy Gama 3.0 to nowa generacja platformy Pesa, wprowadzona w 2025 roku, zastępująca popularną serię Gama Marathon. Cechy:

  • Uniwersalność: Przeznaczone do ruchu towarowego i pasażerskiego, z maksymalną prędkością 200–230 km/h (pasażerskie) i 140 km/h (towarowe).
  • Napęd: Elektryczny, z opcją dodatkowego modułu dojazdowego (ekodiesel) lub dwunapędowego (elektryczny + ekodiesel) dla tras niezelektryfikowanych.
  • Ekologia: Zeroemisyjne w trybie elektrycznym, z naciskiem na energooszczędność i komfort maszynistów.
  • Innowacje: Ulepszona konstrukcja wózka i nadwozia, multisystemowe zdolności do obsługi tras międzynarodowych (np. Polska, Czechy, Rumunia).

– Zaoferowaliśmy RCP lokomotywę z nowej platformy, która gwarantuje bezpieczną, optymalną i przyjazną eksploatację – podkreślił Piotr Rościszewski, dyrektor sprzedaży lokomotyw Pesa Bydgoszcz.

Źródło: PAP

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu