Pesa Bydgoszcz podpisała umowę z Rail Capital Partners (RCP) na dostawę pięciu elektrycznych lokomotyw Gama 3.0 serii 304 w 2026 roku, przeznaczonych do ruchu intermodalnego. Kontrakt, finansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), to pierwszy przypadek dostarczenia lokomotyw nowej generacji Gama 3.0. RCP, leasingująca tabor przewoźnikom towarowym, zwiększy swoją flotę, która obecnie liczy 66 lokomotyw, w tym 56 wyprodukowanych przez Pesę.
19 czerwca 2025 roku Pesa Bydgoszcz poinformowała o podpisaniu umowy z Rail Capital Partners (RCP) na dostawę pięciu lokomotyw Gama 3.0 serii 304, które trafią do odbiorcy w 2026 roku. Kluczowe informacje:
- Wartość kontraktu: Szacowana na 23,6 miliona euro (ok. 100 milionów złotych), w ramach projektu KPO „Zakup dziesięciu zeroemisyjnych nowoczesnych lokomotyw elektrycznych do ruchu intermodalnego”.
- Finansowanie: Środki z Krajowego Planu Odbudowy, zarządzane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT).
- Czas realizacji: Dostawy zaplanowano na 2026 rok.
- Wykonawca: Pesa Bydgoszcz wygrała przetarg, oferując czteroosiową, elektryczną lokomotywę Gama 3.0, zaprojektowaną na bazie doświadczeń eksploatacyjnych i najnowszych technologii.
– RCP stale zwiększa liczbę pojazdów w swojej flocie i planuje kolejne zamówienia. Chcemy, by po polskich torach jeździły nowoczesne, niezawodne i przyjazne środowisku lokomotywy – powiedział Ireneusz Kozłowski, prezes RCP.
Charakterystyka lokomotyw Gama 3.0
Lokomotywy Gama 3.0 to nowa generacja platformy Pesa, wprowadzona w 2025 roku, zastępująca popularną serię Gama Marathon. Cechy:
- Uniwersalność: Przeznaczone do ruchu towarowego i pasażerskiego, z maksymalną prędkością 200–230 km/h (pasażerskie) i 140 km/h (towarowe).
- Napęd: Elektryczny, z opcją dodatkowego modułu dojazdowego (ekodiesel) lub dwunapędowego (elektryczny + ekodiesel) dla tras niezelektryfikowanych.
- Ekologia: Zeroemisyjne w trybie elektrycznym, z naciskiem na energooszczędność i komfort maszynistów.
- Innowacje: Ulepszona konstrukcja wózka i nadwozia, multisystemowe zdolności do obsługi tras międzynarodowych (np. Polska, Czechy, Rumunia).
– Zaoferowaliśmy RCP lokomotywę z nowej platformy, która gwarantuje bezpieczną, optymalną i przyjazną eksploatację – podkreślił Piotr Rościszewski, dyrektor sprzedaży lokomotyw Pesa Bydgoszcz.
Źródło: PAP