UOKiK nakłada 28 milionów złotych kary na Grupę OLX za mylący system ocen

Olx. Fot. Business Insider.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył 28 milionów złotych kary na Grupę OLX za wprowadzający w błąd system ocen na platformie OLX.pl. Użytkownicy nie byli informowani, że opinie mogą wystawiać osoby, które nie dokonały zakupu, a nawet nie miały kontaktu ze sprzedającym. Decyzja nie jest prawomocna, a OLX może odwołać się do sądu.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował o karze dla Grupy OLX za niejasny system ocen na platformie OLX.pl. Problem polegał na oznaczaniu osób wystawiających opinie jako „kupujący”, co sugerowało, że dokonanie zakupu jest warunkiem oceny sprzedającego. W rzeczywistości opinie mogły wystawiać osoby, które:

  • Nie kupiły produktu, a jedynie zadały pytanie o ofertę.
  • Wyświetliły dane kontaktowe sprzedającego.
  • Miały jakiekolwiek „doświadczenie transakcyjne”, nawet bez finalizacji zakupu.

– Konsumenci nie zdawali sobie sprawy, że ocena może pochodzić od osoby, z którą nie mieli kontaktu. To mogło wprowadzać w błąd i naruszać ich interesy – stwierdził Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. Sygnały od użytkowników potwierdziły problemy z systemem ocen, który wpływał na wiarygodność sprzedających i decyzje zakupowe.

Kara w wysokości 28 milionów złotych została nałożona za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Decyzja nie jest prawomocna, a Grupa OLX może złożyć odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Źródło: UOKiK