Skarb Państwa wspiera budowę trzech promów typu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”. Projekt Polskie Promy, z budżetem 834 milionów złotych, wzmocni pozycję Unity Line na Bałtyku i polską gospodarkę morską, z dostawami jednostek w latach 2025–2027.
30 maja 2025 roku Skarb Państwa, reprezentowany przez Ministra Aktywów Państwowych Jakuba Jaworowskiego, objął udziały w spółce Polskie Promy sp. z o.o., przeznaczając 519,5 miliona złotych na kontynuację projektu budowy trzech nowoczesnych promów typu Ro-Pax. Inwestycja, realizowana przez Gdańską Stocznię „Remontowa” SA, ma na celu wzmocnienie polskiej floty promowej i konkurencyjności armatora Unity Line na trasach Bałtyku. To strategiczny krok dla rozwoju polskiej gospodarki morskiej, wspierający zarówno lokalne stocznie, jak i sektor transportowy.
Budowa promów dla Bałtyku
Projekt „Budowa i eksploatacja jednostek promowych przeznaczonych do żeglugi w rejonie Morza Bałtyckiego”, rozpoczęty w 2021 roku, zakłada budowę trzech promów typu Ro-Pax (przewożących pasażerów i ładunki) dla armatora Unity Line Ltd., należącego do Grupy Kapitałowej Polskiej Żeglugi Morskiej P.P. Jednostki będą obsługiwać połączenia ze Świnoujścia do szwedzkich portów Trelleborg i Ystad, kluczowych dla transportu pasażerskiego i towarowego na Bałtyku.
Gdańska Stocznia „Remontowa”, lider Grupy Kapitałowej Remontowa i największa stocznia remontowa w Polsce, jest odpowiedzialna za realizację projektu. Budowa pierwszego promu jest na finiszu, a jego odbiór planowany jest jeszcze w 2025 roku. Drugi prom ma zostać ukończony w 2026 roku, a trzeci w 2027 roku. Nowoczesne jednostki Ro-Pax, wyposażone w zaawansowane technologie, pozwolą Unity Line konkurować na wymagającym rynku bałtyckich przewozów promowych, oferując większą efektywność, komfort i niższą emisję.
Finansowanie i wsparcie Skarbu Państwa
Podpisana 30 maja 2025 roku umowa obejmuje przekazanie 519,5 miliona złotych z Funduszu Inwestycji Kapitałowych oraz konwersję na udziały pożyczki z 2022 roku z Funduszu Reprywatyzacji. To pierwszy etap wsparcia finansowego dla projektu Polskie Promy. Zgodnie z umową inwestycyjną z 8 maja 2025 roku, w grudniu planowana jest druga transza w wysokości 314,5 miliona złotych, co daje łącznie 834 miliony złotych wsparcia z Funduszu Inwestycji Kapitałowych.
Źródło: MAP