PKP Cargo, borykające się z trudnościami finansowymi, planuje zwolnić do 1041 pracowników w 2025 roku i 1388 w 2026 roku w ramach nowego etapu restrukturyzacji. To kolejny krok po redukcji 3665 etatów w 2024 roku. Spółka obiecuje odprawy, program wsparcia dla zwalnianych i konsultacje ze związkami zawodowymi, ale podkreśla, że głębokie zmiany są konieczne dla przetrwania.
PKP Cargo, narodowy przewoźnik towarowy będący w trakcie postępowania sanacyjnego, ogłosiło 6 czerwca 2025 roku zamiar przeprowadzenia kolejnych zwolnień grupowych, które mogą objąć nawet 2429 pracowników w różnych grupach zawodowych do 30 września 2026 roku. Jak wynika z piątkowego raportu giełdowego, w 2025 roku pracę może stracić do 1041 osób (do końca lipca), a w 2026 roku kolejne 1388. Decyzja, zatwierdzona przez zarząd i zarządcę masy sanacyjnej, otwiera drogę do konsultacji ze związkami zawodowymi, a szczegóły znajdą się w Planie Restrukturyzacji, który ma być przedstawiony do końca czerwca 2025 roku. Spółka zapewnia wsparcie dla zwalnianych, ale podkreśla, że trudna sytuacja wymaga radykalnych działań.
Skala i harmonogram zwolnień
Zwolnienia grupowe zaplanowano w dwóch etapach: do 1041 pracowników ma zostać zwolnionych do końca lipca 2025 roku, a kolejne 1388 do 30 września 2026 roku.
– Planowane działania w zakresie zwolnień zostaną zrealizowane w okresie do dnia 30 września 2026 roku, z tym że zwolnienia grupowe przewidziane na rok bieżący zostaną zrealizowane najpóźniej do końca lipca 2025 roku – poinformowano w raporcie giełdowym. Proces został zainicjowany uchwałą zarządu i zgodą zarządcy masy sanacyjnej, co umożliwia rozpoczęcie formalnych konsultacji w zakładach i centrali PKP Cargo.
Zarządca masy sanacyjnej, Izabela Skonieczna-Powałka, w oświadczeniu dla PAP podkreśliła, że opublikowany komunikat to jedynie informacja o zamiarze zwolnień, a nie ostateczna decyzja.
– Przedstawiona informacja jest najbardziej pesymistycznym scenariuszem przeprowadzenia zwolnień grupowych – dodała, wskazując, że ostateczny kształt, termin i skala redukcji zależą od negocjacji ze związkami zawodowymi. Konsultacje te rozpoczęły się 6 czerwca 2025 roku i będą kluczowe dla określenia dalszych kroków.
Przyczyny
PKP Cargo zmaga się z poważnymi problemami finansowymi, które pogłębiły się w ostatnich latach. W 2024 roku spółka odnotowała stratę netto w wysokości 2,41 miliarda złotych, a w pierwszym kwartale 2025 roku strata wyniosła 48,6 miliona złotych. Spadek przychodów, wywołany m.in. 5-procentowym zmniejszeniem przewiezionej masy towarowej w 2025 roku, oraz skutki tzw. „Decyzji Węglowej” z 2022 roku, która zmusiła spółkę do porzucenia lukratywnych kontraktów na rzecz przewozu węgla, znacząco osłabiły jej pozycję rynkową. Prezes Agnieszka Wasilewska-Semail przyznała: „Pomimo ogromnego wysiłku i podjętych działań PKP Cargo w restrukturyzacji nadal jest w trudnej sytuacji, a zmiany dotyczące jej funkcjonowania muszą być jeszcze głębsze.”
W lipcu 2024 roku sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne wobec PKP Cargo, co miało umożliwić spółce uniknięcie upadłości. Wcześniejsze zwolnienia grupowe, zakończone w październiku 2024 roku, zmniejszyły zatrudnienie o 3665 osób, redukując liczbę pracowników z około 14 tys. w kwietniu 2024 roku do obecnych 10 tysięcy. Mimo tych działań, zarząd podkreśla konieczność dalszych cięć, by dostosować strukturę organizacyjną do trudnych warunków rynkowych, w tym spadku przewozów towarowych w Polsce i Europie.
Wsparcie dla zwalnianych
PKP Cargo deklaruje, że proces zwolnień będzie przeprowadzony zgodnie z prawem i z poszanowaniem praw pracowniczych. Pracownicy objęci zwolnieniami grupowymi otrzymają odprawy pieniężne uzależnione od długości zatrudnienia, a spółka utworzy na ten cel rezerwę finansową, której wysokość zostanie podana po zakończeniu konsultacji ze związkami. Dodatkowo, uruchomiony zostanie program wsparcia dla zwalnianych, obejmujący pomoc w zdobyciu nowych umiejętności lub przekwalifikowaniu się.
– Priorytetem spółki jest, aby każdy pracownik objęty procesem zwolnień grupowych, otrzymał realną pomoc – zarówno w wymiarze emocjonalnym, jak i praktycznym – zapewniła prezes Wasilewska-Semail.
Spółka wykluczyła zwolnienia wśród pracowników w szczególnych sytuacjach, takich jak osoby samotnie wychowujące małoletnie dzieci, opiekujące się dziećmi z niepełnosprawnościami lub wymagające intensywnego leczenia. W przypadku pracowników prowadzących wspólne gospodarstwo domowe zwolniona zostanie tylko jedna osoba.
Analiza aktywów i dalsze plany
Równolegle z przygotowaniami do zwolnień, PKP Cargo prowadzi „proces rozpoznania i analizy rynku” dotyczący aktywów i nieruchomości uznanych za nierentowne podczas składania wniosku o postępowanie sanacyjne. Celem jest oszacowanie wartości i zainteresowania potencjalnych nabywców.
– Finalne decyzje dotyczące majątku będą zawarte w Planie Restrukturyzacji, a wszelkie decyzje o sprzedaży będą podejmowane przez Zarządczynię i Sędziego Komisarza – poinformowano. Wśród aktywów rozważanych do sprzedaży mogą znajdować się udziały w terminalach w Sławkowie i Medyce.
Spółka planuje także inwestycje w nowoczesny tabor multifunkcyjny, co ma wzmocnić jej pozycję w transporcie intermodalnym i zwiększyć konkurencyjność na europejskich korytarzach przewozowych. Jednak kluczowym wyzwaniem pozostaje odbudowa bazy klientów, którzy odeszli po „Decyzji Węglowej”, wybierając transport drogowy lub tworząc własne spółki przewozowe.
Źródło: ISB News