Remont ponad 100-letnich falochronów w Porcie Ustka

Port w Ustce. Fot. Ustka.pl.

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowy na remont ponad stuletnich falochronów w Porcie Ustka, z budżetem 102,5 miliona złotych z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Inwestycja, realizowana przez PORR S.A., umożliwi stworzenie morskiego terminalu serwisowego offshore dla morskich farm wiatrowych, poprawiając bezpieczeństwo i funkcjonalność portu. Prace, obejmujące remont Falochronu Wschodniego, Zachodniego, Nabrzeża Pilotowego i innych elementów infrastruktury, potrwają 15 miesięcy.

18 czerwca 2025 roku Urząd Morski w Gdyni (UMG) ogłosił podpisanie dwóch umów na modernizację infrastruktury Portu Ustka w ramach projektu „Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Ustce”. Finansowanie pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Kluczowe informacje:

  • Wartość umów: 102,5 miliona złotych.
  • Wykonawca: PORR S.A., z 15-miesięcznym terminem realizacji (do września 2026 roku).
  • Zakres prac:
    1. Umowa pierwsza: Remont Falochronu Wschodniego (336,5 metra po modernizacji, obecnie 318 m) i Nabrzeża Pilotowego (155,5 metra, z czego 120 metrów remontowane).
    2. Umowa druga: Remont Falochronu Zachodniego (436,3 metra po modernizacji, obecnie 416 metra), Nabrzeża Niskiego, Nabrzeża Skarpowego, slipu, Ostrogi Helskiej oraz odtworzenie Ostrogi Zachodniej w nowej lokalizacji.
  • Cel: Dostosowanie portu do funkcji serwisu morskich farm wiatrowych, poprawa bezpieczeństwa i manewrowości jednostek.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił znaczenie inwestycji dla energetyki wiatrowej: „Ustka staje się portem serwisowym dla morskich farm wiatrowych. Inwestycja pokazuje, jak ważna jest energetyka wiatrowa i wsparcie małych oraz średnich portów morskich”.

Modernizacja infrastruktury

Falochrony w Ustce, wybudowane na przełomie XIX i XX wieku, są w złym stanie technicznym, co uwidocznił m.in. sztorm w 2022 roku, który uszkodził fragment Falochronu Zachodniego. Modernizacja obejmuje:

  • Falochron Wschodni: Przedłużony do 336,5 metra, wyposażony w pachoły kamienne, linię odbojową, drabinki wyjściowe, znaki nawigacyjne, barierki i stojaki na sprzęt ratunkowy. Pomnik Syrenki zostanie tymczasowo przeniesiony w okolice Kapitanatu Portu.
  • Nabrzeże Pilotowe: Remont na odcinku 120 metrów, odtworzenie narzutu kamiennego, montaż wyposażenia hydrotechnicznego.
  • Falochron Zachodni: Przedłużony do 436,3 metra, z nową kierownicą ze stalowych pali rurowych i narzutem kamiennym, zapobiegającym osuwaniu się toru wodnego.
  • Ostroga Zachodnia: Odtworzona w nowej lokalizacji z większą długością, co ograniczy falowanie w porcie.
  • Nabrzeże Niskie, Skarpowe, slip i Ostroga Helska: Kompleksowy remont zniszczonych elementów.
  • Dodatkowe prace: Osobny przetarg na wydobycie wraku pogłębiarki „Stułbia” przy Falochronie Wschodnim, planowany na II kwartał 2025 roku.

Dyrektor UMG Anna Stelmaszyk-Świerczyńska zaznaczyła: „Modernizacja ograniczy falowanie w awanporcie i wewnątrz portu, poprawiając bezpieczeństwo jednostek wpływających i wypływających”.

Źródło: PAP