Minister infrastruktury zapowiada ustawę wspierającą wielkie inwestycje samorządowe

Fot. Freepik.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział przygotowanie nowej ustawy, która umożliwi samorządom realizację dużych inwestycji drogowych i infrastrukturalnych, których nie są w stanie sfinansować z własnych budżetów. Nowe rozwiązania legislacyjne mają wejść w życie już w 2026 roku.

  • Celem nowej ustawy jest stworzenie mechanizmu finansowania wielkich inwestycji samorządowych, takich jak budowa mostów w Opolu czy wschodnia obwodnica Kielc, które nie mogą być realizowane wyłącznie z budżetów lokalnych.
  • Ministerstwo planuje strukturalny i funkcjonalny podział konkursów inwestycyjnych, obejmujący drogi, mosty, wiadukty, obwodnice, remonty i nakładki, aby dopasować wsparcie do różnych potrzeb samorządów.
  • Projekt ustawy ma wprowadzić nowe źródło finansowania dużych inwestycji, wykraczające poza obecne konkursy budżetowe prowadzone przez wojewodów, które zdaniem ministerstwa nie są wystarczające.
  • Minister Klimczak wizytował teren budowy drogi ekspresowej S74 Przełom – Mniów – Kielce, podkreślając jej strategiczne znaczenie dla regionów Świętokrzyskiego, Podkarpackiego i Łódzkiego oraz połączeń z autostradami A1 i A2.
  • Całkowity koszt budowy odcinka S74 o długości 16,4 km przekracza 500 milionów złotych. Inwestycja obejmuje budowę 10 wiaduktów, pięciu mostów, przejść dla zwierząt oraz ponad 7,5 km ekranów akustycznych, a jej zakończenie planowane jest na pierwszą połowę 2027 roku.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak w Kielcach zapowiedział przygotowanie projektu zmiany ustawy, której celem ma być wspieranie dużych inwestycji samorządowych w Polsce. Nowe przepisy mają umożliwić realizację projektów, których finansowanie wykracza poza możliwości budżetowe samorządów, nawet tych relatywnie zamożnych. Jako przykłady wskazał budowę mostu w Opolu oraz wschodniej obwodnicy Kielc, podkreślając, że obecnie realizacja takich przedsięwzięć wyłącznie z funduszy własnych jednostek samorządu terytorialnego jest niemożliwa.

Minister wyjaśnił, że nowe rozwiązanie legislacyjne wprowadzi alternatywne źródło finansowania dla dużych inwestycji. Obecny system wsparcia, który odbywa się w trybie konkursowym i jest koordynowany przez wojewodów z budżetu państwa, nie odpowiada potrzebom związanym z realizacją bardzo kosztownych projektów. Dlatego nowa ustawa ma w sposób bardziej efektywny i dostosowany do specyfiki inwestycji zapewnić dostęp do środków finansowych.

Klimczak wskazał również, że resort planuje wprowadzenie strukturalnego i funkcjonalnego podziału konkursów inwestycyjnych. Konkursy te miałyby być dedykowane różnym typom przedsięwzięć, takim jak budowa dróg, mostów, wiaduktów, obwodnic czy realizacja remontów i nakładek drogowych. Dzięki temu system finansowania będzie lepiej odpowiadał zróżnicowanym potrzebom samorządów w zakresie infrastruktury.

Minister podkreślił, że trwają konsultacje z Ministerstwem Finansów, aby ustawa mogła zostać uchwalona już w 2026 roku. Wdrożenie nowych regulacji pozwoliłoby na skuteczne wsparcie realizacji dużych projektów infrastrukturalnych, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju regionalnego i poprawy jakości komunikacji w kraju.

Ważny korytarz tranzytowy

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak w poniedziałek wizytował teren budowy drogi ekspresowej S74 na odcinku Przełom/Mniów – Kielce, podkreślając strategiczne znaczenie tej inwestycji zarówno dla województwa świętokrzyskiego, jak i dla całej Polski. Jak zaznaczył, trasa ta pełni funkcję ważnego korytarza tranzytowego, który wpływa na trzy istotne regiony kraju: Świętokrzyskie, Podkarpackie i Łódzkie. Budowa S74 umożliwi województwom świętokrzyskiemu i podkarpackiemu szybsze połączenie z autostradą A1, a w konsekwencji także z autostradą A2, co przyczyni się do poprawy spójności transportowej kraju.

W ramach inwestycji powstanie około 16,4 km dwujezdniowej drogi ekspresowej, przebiegającej przez gminy Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Fragment trasy o długości około 400 m, począwszy od miejscowości Przełom, zostanie poprowadzony istniejącym śladem DK74, a następnie droga skieruje się na południowy zachód, prowadząc nowym śladem w stronę węzła S7 Kielce Zachód, wybudowanego w ramach obwodnicy Kielc.

Dyrektor kieleckiego oddziału GDDKiA, Piotr Krampikowski, zaznaczył, że prace budowlane są obecnie zaawansowane w około 35 proc. W ramach inwestycji powstaną m.in. 10 wiaduktów drogowych i pięć mostów, a także liczne przejścia dla zwierząt dużych, średnich i małych, co ma zwiększyć bezpieczeństwo przyrody wzdłuż trasy. Ponadto zaplanowano montaż ekranów akustycznych o łącznej długości ponad 7,5 km oraz budowę dróg zbiorczych o długości ponad 26 km wzdłuż całej ekspresówki, co usprawni obsługę lokalnego ruchu.

Całkowity koszt inwestycji przekracza 500 milionów złotych, a finansowanie pochodzi z Rządowego Programu Rozwoju Dróg Krajowych. Prace mają zostać zakończone w pierwszej połowie 2027 roku, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu podróży oraz poprawy infrastruktury transportowej w regionie.

Źródło: MI, PAP