870 inżynierów w Centrum Inżynieryjnym Elektroniki ZF w Częstochowie opracowuje przełomowe technologie ADAS, w tym superkomputery ZF ProAI i systemy steer-by-wire, napędzając globalną transformację w kierunku autonomicznej jazdy, podczas gdy rynek elektromobilności w Polsce rośnie.
Centrum Inżynieryjne Elektroniki ZF w Częstochowie, zatrudniające 870 inżynierów, jest kluczowym ogniwem globalnej sieci badawczo-rozwojowej Grupy ZF, jednego z największych dostawców branży motoryzacyjnej. Polscy specjaliści projektują i testują zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), takie jak superkomputery ZF ProAI, kamery S-Cam 4.8 czy technologie steer-by-wire, które rewolucjonizują autonomyczną jazdę. Tymczasem dane po maju 2025 roku pokazują dynamiczny wzrost liczby pojazdów elektrycznych w Polsce, co podkreśla znaczenie innowacji w elektromobilności i automatyzacji.
Przełomowe technologie z Częstochowy
Polscy inżynierowie ZF w Częstochowie opracowują kluczowe komponenty dla zautomatyzowanej jazdy. Jednym z flagowych projektów jest superkomputer ZF ProAI, jeden z najszybszych w branży motoryzacyjnej, oparty na procesorze NVIDIA Orin i zdolny do 256 bln operacji na sekundę. Komputer obsługuje wszystkie poziomy autonomii (od L0 do L5) i jest wdrażany dla dwóch dużych klientów premium.
– ZF ProAI to przykład, jak polskie innowacje napędzają globalną motoryzację. Jesteśmy na finiszu tego projektu, który zrewolucjonizuje pojazdy autonomiczne – mówi Rafał Zatorski, dyrektor Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Polsce.
Kolejnym osiągnięciem są kamery S-Cam 4.8, oparte na procesorze EyeQ4 Mobileye, które umożliwiają funkcje takie jak automatyczne hamowanie awaryjne, adaptacyjny tempomat czy asystent pasa ruchu. Wysokiej rozdzielczości Imaging Radar wspiera systemy dla poziomów autonomii L2+, L4 i wyższych.
Szczególną uwagę przyciąga technologia steer-by-wire, zaprojektowana od podstaw w Częstochowie. System eliminuje mechaniczne połączenie kierownicy z kołami, zastępując je elektroniką. – To krok w stronę pojazdów, w których kierownica może stać się joystickiem, a jazda w pełni autonomiczna – podkreśla Zatorski. Technologia trafiła już do klientów w Chinach i Europie.
Wyzwania branży motoryzacyjnej
Branża motoryzacyjna stoi przed licznymi wyzwaniami, w tym rosnącymi kosztami, spadkami produkcji, niepewnością geopolityczną i niedoborem metali ziem rzadkich. Kluczowym trendem jest dekarbonizacja, napędzana unijnym zakazem sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Jednak transformacja w kierunku elektromobilności przebiega wolniej, niż zakładano, ze względu na wysokie koszty pojazdów elektrycznych, drożejącą energię i niewystarczającą infrastrukturę.
– Transformacja będzie trwała dłużej, ale ZF jest gotowe, dostarczając napędy elektryczne, inwertery i oprogramowanie – zauważa Zatorski.
Automatyzacja to kolejny silny trend, w którym ZF odgrywa wiodącą rolę dzięki systemom ADAS. Centrum w Częstochowie projektuje, programuje i testuje te technologie, wykorzystując radary, kamery, lidary i zaawansowane algorytmy.
Rozwój elektromobilności w Polsce
Dane po maju 2025 roku wskazują na dynamiczny wzrost liczby pojazdów elektrycznych w Polsce, choć ich udział w rynku pozostaje niewielki w porównaniu z krajami Europy Zachodniej. Wzrost sprzedaży napędzają dotacje, rozwój infrastruktury ładowania i rosnąca świadomość ekologiczna. Jednak wyzwania, takie jak wysokie ceny i ograniczone sieci ładowarek, nadal hamują masową adopcję elektromobilności.
Centrum ZF w Częstochowie: od poduszek do autonomii
Centrum Inżynieryjne Elektroniki ZF, działające od 2005 roku (wtedy jako TRW), zaczynało od pasywnych systemów bezpieczeństwa, takich jak poduszki powietrzne. Po przejęciu przez ZF w 2015 roku zespół rozrósł się z 45 do 870 inżynierów, stając się liderem w projektowaniu systemów ADAS. Współpraca z globalnymi zespołami w Niemczech, USA, Chinach i Indiach oraz lokalnym Zakładem Elektroniki w Częstochowie umożliwia kompleksowy rozwój technologii – od koncepcji po produkcję.
– Nasza siła tkwi w integracji badań, testów i produkcji. To pozwala nam dostarczać innowacje na światowy rynek – mówi Zatorski.
Źródło: ZF