Naftoport zwiększa zdolności przeładunkowe ropy o 9 milionów ton

Naftoport należący do Grupy PERN rozpoczyna budowę nowego stanowiska przeładunkowego w Porcie Północnym w Gdańsku. Inwestycja zwiększy zdolności przeładunkowe ropy o około 9 mln ton rocznie, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umocni jej pozycję regionalnego hubu energetycznego.

  • Nowe stanowisko „W” w Naftoporcie będzie szóstym stanowiskiem i drugim przystosowanym do obsługi największych tankowców świata VLCC.
  • Budowa obejmie nabrzeże, estakady rurowe, infrastrukturę techniczną, drogi dojazdowe i systemy ochrony środowiska.
  • Zdolności przeładunkowe Naftoportu wzrosną do 49 mln ton rocznie, co umożliwi pełne zaspokojenie potrzeb krajowych rafinerii i tranzytu dla rafinerii zagranicznych.
  • Nowe stanowisko pozwoli na jednoczesne cumowanie 4 dużych zbiornikowców i skróci cykl obsługi portowej.
  • Inwestycja wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski, zwiększając niezależność dostaw ropy morskiej i odporność systemu energetycznego na zakłócenia geopolityczne.

W Naftoporcie w Gdańsku, należącym do Grupy PERN, powstanie nowe, szóste stanowisko przeładunkowe o zdolności obsługi około 9 milionów ton ropy naftowej rocznie. Inwestycja, której zakończenie planowane jest na drugą połowę 2028 roku, ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski i całego regionu. Dzięki niej kraj umocni swoją pozycję jako centrum logistycznego dla dostaw i tranzytu surowców naftowych do państw ościennych, w tym m.in. Czech, Słowacji czy Niemiec.

Naftoport poinformował o rozpoczęciu rozbudowy terminalu naftowego w Porcie Północnym w Gdańsku we współpracy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. Spółka podkreśliła, że decyzja o inwestycji ma charakter strategiczny i jest kolejnym etapem rozwoju infrastruktury przeładunkowej. Rozbudowa terminalu pozwoli zwiększyć przepustowość portu oraz elastyczność w obsłudze różnych gatunków ropy i produktów ropopochodnych, co w praktyce oznacza większe możliwości reagowania na zmiany na rynku energii i kierunkach dostaw surowca.

PERN, potwierdzając informacje o inwestycji, przekazał, że 28 października 2025 roku Zgromadzenie Wspólników Naftoportu oficjalnie zdecydowało o rozpoczęciu etapu realizacji projektu budowy nowego stanowiska przeładunkowego o roboczym oznaczeniu „W”. W najbliższych tygodniach planowane jest podpisanie umowy z generalnym wykonawcą, który odpowiadać będzie za prace budowlane i przygotowanie stanowiska do eksploatacji.

Nowe stanowisko ma zwiększyć możliwości operacyjne gdańskiego Naftoportu, który już teraz pełni kluczową rolę w systemie dostaw ropy naftowej do Polski. Przez terminal przeładowywana jest większość surowca importowanego drogą morską, co stanowi istotny element dywersyfikacji źródeł dostaw po ograniczeniu importu z kierunku wschodniego. Realizacja inwestycji wpisuje się w szerszą strategię PERN zakładającą rozbudowę infrastruktury magazynowej i przesyłowej oraz uniezależnianie krajowego sektora paliwowego od zewnętrznych zagrożeń.

Dynamiczny wzrost zapotrzebowania na ropę

PERN poinformował, że decyzja o budowie nowego stanowiska przeładunkowego w Naftoporcie wynika bezpośrednio z dynamicznego wzrostu zapotrzebowania na dostawy ropy i paliw drogą morską. W ostatnich latach terminal w Gdańsku notuje rekordowe wyniki – tylko w 2024 roku obsłużono 489 tankowców i przeładowano ponad 40 milionów ton ropy naftowej oraz produktów paliwowych. Tak duża aktywność operacyjna stała się impulsem do realizacji inwestycji, która ma zwiększyć przepustowość Naftoportu i wzmocnić jego zdolność do obsługi coraz większego ruchu surowców energetycznych.

Budowane stanowisko „W” będzie szóstym nabrzeżem przeładunkowym w gdańskim terminalu, a zarazem drugim, które umożliwi obsługę największych tankowców świata klasy VLCC (Very Large Crude Carrier). Statki tej klasy, o długości przekraczającej 300 metrów i zanurzeniu do 17 metrów, pozwalają na transport ogromnych ilości surowca w jednym rejsie, co zwiększa efektywność całego łańcucha dostaw.

Projekt obejmuje budowę kompleksowej infrastruktury portowej: nabrzeża, estakad rurowych, instalacji technicznych, systemów zabezpieczeń środowiskowych oraz dróg dojazdowych. Budżet przedsięwzięcia, realizowanego wspólnie przez Naftoport i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, szacowany jest na około 0,5 miliarda złotych.

Według założeń PERN, zdolności przeładunkowe nowego stanowiska sięgną około 9 milionów ton rocznie. Po zakończeniu inwestycji łączna nominalna przepustowość Naftoportu, przy pełnej dostępności wszystkich instalacji, wzrośnie do około 49 milionów ton rocznie. Taki poziom pozwoli Grupie PERN nie tylko w pełni zaspokoić zapotrzebowanie surowcowe polskich rafinerii, ale także obsługiwać dodatkowe wolumeny ropy przeznaczone dla zagranicznych zakładów przetwórczych w regionie.

PERN zaznacza, że jednym z kluczowych celów inwestycji jest zapewnienie długoterminowego bezpieczeństwa operacyjnego i biznesowego terminalu. Nowe stanowisko „W” umożliwi jednoczesne przyjęcie czterech dużych tankowców z ropą naftową, co skróci czas pełnego cyklu obsługi portowej i zwiększy płynność przeładunków. Dodatkowo pozwoli to prowadzić prace modernizacyjne lub naprawcze na innych stanowiskach bez konieczności wstrzymywania działalności portu, co znacząco zmniejszy ryzyko przestojów i awarii.

Kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa Polski

Według PERN, rozbudowa Naftoportu o nowe stanowisko „W” ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Spółka podkreśla, że inwestycja zwiększy niezależność importową kraju w zakresie dostaw ropy naftowej drogą morską i poprawi odporność całego systemu energetycznego na ewentualne zakłócenia geopolityczne. Dzięki nowej infrastrukturze Polska uzyska większe możliwości przyjmowania surowca z różnych kierunków świata, co ograniczy ryzyko uzależnienia od pojedynczych tras czy dostawców.

Jak zaznacza PERN, w efekcie rozbudowy Naftoport jeszcze mocniej umocni się na pozycji regionalnego hubu energetycznego, zdolnego do obsługi nie tylko krajowych, ale i tranzytowych dostaw ropy do państw ościennych. Spółka przypomina, że terminal w Gdańsku stanowi kluczowy element krajowej infrastruktury energetycznej – to przez niego trafia znacząca część surowca do polskich rafinerii oraz zakładów przetwórczych w Niemczech.

PERN jest strategicznym podmiotem dla bezpieczeństwa energetycznego Polski i odpowiada za utrzymanie sprawności i ciągłości krajowego systemu transportu oraz magazynowania ropy i paliw. Spółka zarządza ponad 2,5 tysiąca kilometrów rurociągów naftowych i produktowych, które łączą porty, rafinerie oraz bazy magazynowe na terenie całego kraju. Do jej infrastruktury należą także 19 baz paliw o łącznej pojemności około 2,7 miliona metrów sześciennych oraz cztery bazy ropy naftowej mogące pomieścić ponad 4,1 miliona metrów sześciennych surowca.

PERN odpowiada również za transport ropy naftowej do krajowych rafinerii Grupy Orlen w Płocku i Gdańsku, a także do dwóch niemieckich zakładów – w Schwedt i Leuna. Dzięki temu polska spółka odgrywa istotną rolę nie tylko w krajowym, ale i europejskim systemie logistycznym dostaw ropy.

Naftoport w Gdańsku, w którym PERN posiada 66,67 procent udziałów, specjalizuje się w przeładunku ropy i produktów ropopochodnych. Jest to kluczowy punkt w logistyce dostaw surowców energetycznych dla Polski i Niemiec. Oprócz PERN, udziałowcami spółki są również Orlen, Port Północny, J&S Service & Investment oraz Skarb Państwa.

Źródło: PAP