Nowy dyrektor generalny Stellantis, Antonio Filosa, potrzebuje więcej czasu na opracowanie strategicznego planu rozwoju koncernu. Jak poinformowała spółka, dokument zostanie przedstawiony w pierwszej połowie 2026 roku. Opóźnienie wiąże się z trudnościami w przejściu na napędy elektryczne i hybrydowe oraz z rewizją priorytetów inwestycyjnych producenta.
- Stellantis poinformował, że nowy plan strategiczny firmy zostanie zaprezentowany dopiero w pierwszej połowie 2026 roku, choć pierwotnie oczekiwano go wcześniej.
- Dyrektor generalny Antonio Filosa, który objął stanowisko w czerwcu 2025 r., prowadzi przegląd działań koncernu w kontekście transformacji energetycznej branży motoryzacyjnej – zwłaszcza w kierunku pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
- Koncern zdecydował się w ostatnich miesiącach zwiększyć nacisk na produkcję hybryd, po tym jak popyt na samochody elektryczne w Europie okazał się niższy od oczekiwań.
- Firma boryka się z wyzwaniami produkcyjnymi, m.in. brakiem silników hybrydowych i odpowiednich komponentów, co przyczyniło się do opóźnień w realizacji planów inwestycyjnych.
- Stellantis rewiduje swoją strategię inwestycyjną i strukturę produktową, w tym projekty w USA – m.in. opóźnioną inwestycję w zakład w Belvidere (Illinois), związaną z negocjacjami związkowymi z UAW.
Stellantis poinformował analityków, że nowy dyrektor generalny Antonio Filosa będzie potrzebował więcej czasu niż początkowo zakładano, aby przygotować najnowszy plan strategiczny producenta samochodów, który jest obecnie spodziewany w pierwszej połowie 2026 roku.
Antonio Filosa, który objął funkcję dyrektora generalnego w czerwcu 2025 roku, stoi przed złożonym zadaniem kształtowania przyszłości Stellantis w obliczu znaczących zmian w branży. Obejmuje to konieczność zmierzenia się z wyzwaniami przejścia od silników spalinowych do pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
Firma niedawno skorygowała swoją strategię, stawiając na hybrydy z powodu słabego popytu na samochody elektryczne w Europie, co z kolei doprowadziło do opóźnień produkcyjnych wynikających z trudności w pozyskiwaniu wystarczającej liczby silników hybrydowych i odpowiednich opon.
Ten kontekst prawdopodobnie przyczynia się do wydłużenia harmonogramu finalizacji planu strategicznego.
Stellantis, pod nowym kierownictwem, ponownie ocenia strukturę swojej oferty produktowej i strategie inwestycyjne. W sierpniu 2024 roku firma ogłosiła opóźnienie planowanych inwestycji w zakładzie w Belvidere w stanie Illinois, w związku z napięciami z United Auto Workers (UAW) dotyczącymi zobowiązań produkcyjnych.
Takie uwarunkowania finansowe i pracownicze, wraz z globalnymi zaburzeniami łańcuchów dostaw oraz zmieniającymi się regulacjami dotyczącymi emisji, zwiększają złożoność procesu tworzenia kompleksowej i skutecznej długoterminowej strategii dla producenta.
Źródło: Reuters










