Nowy szef Stellantis potrzebuje więcej czasu na opracowanie strategii firmy

Nowy dyrektor generalny Stellantis, Antonio Filosa, potrzebuje więcej czasu na opracowanie strategicznego planu rozwoju koncernu. Jak poinformowała spółka, dokument zostanie przedstawiony w pierwszej połowie 2026 roku. Opóźnienie wiąże się z trudnościami w przejściu na napędy elektryczne i hybrydowe oraz z rewizją priorytetów inwestycyjnych producenta.

  • Stellantis poinformował, że nowy plan strategiczny firmy zostanie zaprezentowany dopiero w pierwszej połowie 2026 roku, choć pierwotnie oczekiwano go wcześniej.
  • Dyrektor generalny Antonio Filosa, który objął stanowisko w czerwcu 2025 r., prowadzi przegląd działań koncernu w kontekście transformacji energetycznej branży motoryzacyjnej – zwłaszcza w kierunku pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
  • Koncern zdecydował się w ostatnich miesiącach zwiększyć nacisk na produkcję hybryd, po tym jak popyt na samochody elektryczne w Europie okazał się niższy od oczekiwań.
  • Firma boryka się z wyzwaniami produkcyjnymi, m.in. brakiem silników hybrydowych i odpowiednich komponentów, co przyczyniło się do opóźnień w realizacji planów inwestycyjnych.
  • Stellantis rewiduje swoją strategię inwestycyjną i strukturę produktową, w tym projekty w USA – m.in. opóźnioną inwestycję w zakład w Belvidere (Illinois), związaną z negocjacjami związkowymi z UAW.

Stellantis poinformował analityków, że nowy dyrektor generalny Antonio Filosa będzie potrzebował więcej czasu niż początkowo zakładano, aby przygotować najnowszy plan strategiczny producenta samochodów, który jest obecnie spodziewany w pierwszej połowie 2026 roku.

Antonio Filosa, który objął funkcję dyrektora generalnego w czerwcu 2025 roku, stoi przed złożonym zadaniem kształtowania przyszłości Stellantis w obliczu znaczących zmian w branży. Obejmuje to konieczność zmierzenia się z wyzwaniami przejścia od silników spalinowych do pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

Firma niedawno skorygowała swoją strategię, stawiając na hybrydy z powodu słabego popytu na samochody elektryczne w Europie, co z kolei doprowadziło do opóźnień produkcyjnych wynikających z trudności w pozyskiwaniu wystarczającej liczby silników hybrydowych i odpowiednich opon.

Ten kontekst prawdopodobnie przyczynia się do wydłużenia harmonogramu finalizacji planu strategicznego. 

Stellantis, pod nowym kierownictwem, ponownie ocenia strukturę swojej oferty produktowej i strategie inwestycyjne. W sierpniu 2024 roku firma ogłosiła opóźnienie planowanych inwestycji w zakładzie w Belvidere w stanie Illinois, w związku z napięciami z United Auto Workers (UAW) dotyczącymi zobowiązań produkcyjnych.

Takie uwarunkowania finansowe i pracownicze, wraz z globalnymi zaburzeniami łańcuchów dostaw oraz zmieniającymi się regulacjami dotyczącymi emisji, zwiększają złożoność procesu tworzenia kompleksowej i skutecznej długoterminowej strategii dla producenta.

Źródło: Reuters