Orlen VC zainwestował w brytyjski startup OXCCU, rozwijający technologię produkcji syntetycznego paliwa lotniczego (e-SAF) z zielonego wodoru i wychwyconego CO₂. Koncern chce do 2035 roku zostać jednym z czołowych producentów zrównoważonego paliwa lotniczego w Europie.
- Orlen wprowadził w tym roku do oferty zrównoważone paliwo lotnicze SAF, produkowane z odpadów i surowców odnawialnych.
- Nowa inwestycja w startup OXCCU opiera się na technologii opracowanej przez naukowców z Uniwersytetu Oksfordzkiego.
- e-SAF może zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych nawet o 94% w porównaniu z tradycyjnym paliwem lotniczym.
Orlen VC ogłosił inwestycję w brytyjski start-up OXCCU, spółkę wydzieloną z Uniwersytetu Oksfordzkiego, która opracowała przełomową technologię produkcji syntetycznego zrównoważonego paliwa lotniczego e-SAF.
Rozwiązanie OXCCU polega na łączeniu zeroemisyjnego wodoru z wychwyconym dwutlenkiem węgla (CO₂) w procesie chemicznym, którego efektem jest wytworzenie paliwa mogącego zastąpić konwencjonalną naftę lotniczą. Tego typu paliwo ma kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji lotnictwa – sektora szczególnie trudnego do elektryfikacji ze względu na wymagania energetyczne i technologiczne.
– Innowacyjna technologia wykorzystująca zeroemisyjny wodór i wychwycony dwutlenek węgla do produkcji syntetycznego zrównoważonego paliwa lotniczego e-SAF to najnowsza inwestycja funduszu Orlen VC – ogłosił w poniedziałek Orlen. Koncern podkreślił, że nowatorskie rozwiązanie opracowane przez brytyjski start-up OXCCU wpisuje się w strategię Grupy Orlen, zakładającą m.in. zwiększenie udziału w dekarbonizacji transportu lotniczego od 2030 r., zgodnie z Rozporządzeniem ReFuelEU Aviation.
Brytyjski start-up
OXCCU to brytyjski start-up technologiczny, który powstał jako spółka spin-off z Uniwersytetu Oksfordzkiego. Firma specjalizuje się w opracowywaniu nowatorskich katalizatorów oraz projektów reaktorów chemicznych, które umożliwiają przekształcanie odpadowego węgla i wychwyconego CO₂ w ciekłe węglowodory. Proces ten charakteryzuje się wysoką wydajnością i selektywnością, co pozwala na uzyskanie paliw oraz surowców chemicznych o jakości przemysłowej.
Rozwiązania OXCCU są szczególnie istotne w kontekście transformacji energetycznej i poszukiwania alternatyw dla tradycyjnych paliw kopalnych. Opracowywane w laboratoriach spółki technologie mogą znaleźć zastosowanie zarówno w lotnictwie (np. w postaci zrównoważonego paliwa lotniczego e-SAF), jak i w przemyśle chemicznym, gdzie wymagane są zrównoważone źródła węglowodorów.
Start-up działa w Begbroke Science Park w Oksfordzie oraz prowadzi prace aplikacyjne na terenie lotniska London Oxford Airport, co umożliwia mu testowanie i rozwijanie innowacji w bezpośrednim otoczeniu branży lotniczej.
– Inwestujemy w technologie jutra, by skutecznie transformować nasz biznes – podkreślił prezes Orlenu Ireneusz Fafara, cytowany w komunikacie koncernu. Przypomniał, że w tym roku Orlen wprowadził do swej oferty SAF, czyli paliwo lotnicze wytwarzane z surowców odnawialnych i odpadowych.
– Do 2035 r., zgodnie z naszą strategią, chcemy być w Europie jednym z jego wiodących producentów – dodał.
Orlen poinformował, że realizację swoich celów związanych z dekarbonizacją transportu lotniczego wspiera nowa inwestycja funduszu Orlen VC w technologię opracowaną przez brytyjski start-up OXCCU. Spółka ta stworzyła przełomowe rozwiązanie umożliwiające przetwarzanie zielonego wodoru i wychwyconego CO₂ w syntetyczne, zrównoważone paliwo lotnicze e-SAF.
SAF (Sustainable Aviation Fuel) to paliwo alternatywne wobec tradycyjnej kerozyny, powstające z surowców odnawialnych i odpadowych – m.in. z zielonego wodoru, biomasy rolniczej i leśnej, zużytego oleju spożywczego czy wychwyconego dwutlenku węgla. W porównaniu z paliwem konwencjonalnym pozwala ono ograniczyć emisje gazów cieplarnianych nawet o 94 proc. Obecnie transport lotniczy odpowiada za około 3 proc. globalnych emisji CO₂, a unijne rozporządzenie ReFuelEU Aviation wyznacza ścieżkę wzrostu udziału SAF w rynku paliw lotniczych – 2 proc. w 2025 r., 6 proc. w 2030 r., 20 proc. w 2035 r. i aż 70 proc. w 2050 r.
Orlen wdraża SAF
Orlen podkreśla, że już dziś aktywnie wdraża SAF w Europie. Od początku 2025 roku paliwo to stało się powszechnie dostępne w sprzedaży, a korzystają z niego lotniska w Warszawie, Krakowie i Katowicach, a także w czeskiej Pradze. Dzięki dostawom spółki Orlen Lietuva, od września 2025 roku z SAF mogą tankować samoloty startujące także z Wilna, Rygi i Tallina, co czyni paliwo realną alternatywą dla tradycyjnej kerozyny w regionie bałtyckim.
Technologia OXCCU, oparta na innowacyjnym katalizatorze, istotnie upraszcza proces produkcji e-SAF i obniża jego koszty, co w praktyce może przyspieszyć upowszechnienie tego paliwa w skali globalnej. Rozwiązanie pozwala także na przetwarzanie różnych mieszanek gazów – CO₂, CO i H₂ – w niskoemisyjne paliwo lotnicze, co umożliwia wykorzystanie biogazu czy odpadów drzewnych.
OXCCU przyciąga coraz więcej inwestorów z sektora energetycznego i lotniczego. W spółkę, oprócz Orlen VC, zainwestowały m.in.: United Airlines Ventures Sustainable Flight Fund, Aramco Ventures, Eni Next, Trafigura Power Ventures, International Airlines Group (właściciel British Airways), Safran Corporate Ventures oraz Uniwersytet Oksfordzki.
Źródło: Orlen