Badania Instytutu Napędów i Lotnictwa Politechniki Poznańskiej wykazały, że paliwa alkilatowe Warter Fuels (PRO2 i PRO4) dla silników dwu- i czterosuwowych redukują emisję toksycznych składników spalin o 25–40% oraz zużycie paliwa o 7–8%, co może skutecznie ograniczyć smog i poprawić jakość powietrza.
- Badania opinii wykazały, że 46% Polaków uważa stare samochody za główną przyczynę zanieczyszczenia powietrza w miastach; w dużych miastach ten odsetek wynosi 57%.
- Paliwa alkilatowe Warter PRO emitują średnio o 25–40% mniej CO, HC i NOx w porównaniu do konwencjonalnej benzyny 98.
- Średnie zużycie paliwa alkilatowego jest o 7–8% niższe niż w przypadku benzyny konwencjonalnej, co przekłada się na wyższą efektywność energetyczną.
- Alkilaty zawierają praktycznie wyłącznie nasycone węglowodory, z minimalną ilością aromatów (<1%, w tym <0,01% benzenu) i olefin (<1%), co zwiększa czystość spalania i chroni silnik przed osadami.
- Paliwa mogą być stosowane w nowych i starszych silnikach bez konieczności ich modyfikacji, w tym w skuterach, quadach, sprzęcie ogrodniczym, agregatach prądotwórczych i maszynach budowlanych.
Badanie przeprowadzone przez Polski Alarm Smogowy (PAS), fundację More in Common oraz agencję Profeina w ramach raportu „Pełną piersią? Polki i Polacy o smogu i jakości powietrza” pokazuje wyraźnie, że spaliny samochodowe są postrzegane przez Polaków jako jeden z najważniejszych problemów związanych z jakością powietrza.
Z danych wynika, że 46% badanych wskazuje stare samochody jako główną przyczynę zanieczyszczeń powietrza w miastach. W przypadku mieszkańców dużych miast odsetek ten wzrasta do 57%. Świadomość szkodliwości zanieczyszczeń powietrza jest wysoka – aż 87% respondentów wie, że złe powietrze ma negatywny wpływ na zdrowie, a 67% badanych lub ich bliskich doświadczyło dolegliwości zdrowotnych związanych z jego złą jakością.
Eksperci zwracają uwagę, że mimo świadomości szkodliwości spalin samochodowych, społeczeństwo nie docenia emisji pochodzących ze spalinowego sprzętu ogrodniczego, takiego jak kosiarki, pilarki czy dmuchawy. Konrad Bieńkowski, członek zarządu Warter Fuels, podkreśla, że tego rodzaju urządzenia emitują substancje szkodliwe, w tym rakotwórcze, i w prosty sposób rozprzestrzeniają je po całej posesji, często narażając dzieci i osoby dorosłe.
Choć w Polsce brak jest badań dotyczących wpływu spalinowego sprzętu ogrodniczego na jakość powietrza, wyniki badań zagranicznych obrazują jego znaczenie:
W Australii koszenie trawników miejskich odpowiada za 5,2% całkowitej emisji tlenku węgla (CO) oraz 11,6% całkowitej emisji węglowodorów niemetanowych (NMHC). W Stanach Zjednoczonych spalinowy sprzęt ogrodniczy (z czego ok. 40% to kosiarki) odpowiada za 11% rocznej emisji z nietransportowych źródeł.
Emitowane związki chemiczne obejmują tlenek węgla, tlenki azotu, cząstki stałe oraz dwutlenek węgla, przy czym wiele z nich ma silne działanie toksyczne, a część jest rakotwórcza. Badania te pokazują, że nawet niewielkie urządzenia spalinowe mogą mieć istotny wpływ na lokalną jakość powietrza i zdrowie mieszkańców.
Badania zebrały dane na temat emisji
W ramach przygotowań do realizacji wymogów nowego europejskiego systemu handlu emisjami ETS2, który ma na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w transporcie drogowym i budynkach, spółka Warter Fuels S.A. podjęła współpracę z zespołem dr. hab. inż. Andrzeja Ziółkowskiego, prof. PP z Instytutu Napędów i Lotnictwa Politechniki Poznańskiej, poddając badaniom produkowane przez siebie paliwa.
Wśród przebadanych produktów znalazły się także paliwa alkilatowe, przeznaczone do małych silników dwu- i czterosuwowych. Efektem badań był raport pt. „Wykonanie pomiarów emisji spalin dla benzyny konwencjonalnej oraz typu Racing firmy Warter Fuels S.A.”.
Eksperymentalne badania pozwoliły zebrać dane dotyczące emisji jednostkowej kluczowych związków gazowych, takich jak: dwutlenek węgla (CO₂), tlenek węgla (CO), węglowodory (HC) oraz tlenki azotu (NOₓ). Równocześnie mierzono zużycie paliwa, co umożliwiło ocenę efektywności energetycznej w badanych warunkach.
Specjaliści z Instytutu Napędów i Lotnictwa Politechniki Poznańskiej podkreślają, że benzyny alkilatowe PRO2 i PRO4 emitują średnio 25–40% mniej wszystkich toksycznych składników spalin (CO, HC, NOₓ) w porównaniu do konwencjonalnych paliw, co stanowi istotny benefit ekologiczny.
Dodatkowo, średnie zużycie paliwa alkilatowego było o 7–8% niższe niż w przypadku benzyny 98-oktanowej. Jak wskazuje Konrad Bieńkowski, wybór paliwa alkilatowego pozwala na ochronę zdrowia użytkowników i ich otoczenia, a wyższy koszt zakupu rekompensowany jest wyższą wydajnością energetyczną paliwa.
Tego rodzaju paliwa mogą więc pełnić istotną rolę w redukcji emisji szkodliwych substancji w sektorze transportu, wspierając realizację celów klimatycznych UE oraz poprawę jakości powietrza.
Brak węglowodorów
Benzyny alkilatowe Warter PRO charakteryzują się praktycznie całkowitym brakiem węglowodorów aromatycznych (maksymalnie 1% objętości, w tym poniżej 0,01% benzenu) i olefin (maksymalnie 1% objętości). Składają się niemal wyłącznie z węglowodorów nasyconych, czyli związków chemicznych najbardziej stabilnych i o wysokiej wartości opałowej. Dzięki temu paliwo nie powoduje powstawania osadów w komorach spalania silnika i pozytywnie wpływa zarówno na eksploatację jednostki napędowej, jak i na czystość spalin.
Benzyny alkilatowe Warter PRO mogą być stosowane w nowych i starszych maszynach, a silnik nie wymaga żadnych modyfikacji, aby je spalać. Jak podkreśla producent, jest to proste rozwiązanie poprawiające bezpieczeństwo użytkowników i domowników.
Warter Fuels produkuje dwa rodzaje benzyn alkilatowych Warter PRO, przeznaczonych do silników dwu- i czterosuwowych, montowanych w skuterach, quadach, maszynach ogrodniczych, sprzęcie leśniczym oraz w urządzeniach budowlanych. Ze względu na swój skład chemiczny, paliwa te mogą być także używane w zamkniętych pomieszczeniach, np. w agregatach prądotwórczych, przy zachowaniu odpowiedniej wentylacji.
Oprócz marki Warter PRO, oferta spółki obejmuje również paliwa lotnicze Warter Aviation oraz paliwa rajdowe Warter Racing. Paliwa Warter Fuels są dystrybuowane do odbiorców w ponad 120 krajach, co świadczy o międzynarodowym zasięgu i uznaniu produktów polskiego producenta.
Źródło: PAS










