Polska elektromobilność przyspiesza. Coraz więcej kierowców planuje przesiadkę na elektryka

Polska elektromobilność wchodzi w nową fazę – pokazuje to raport OTOMOTO „Faktor E”. Choć kraj nadal pozostaje w tyle za Europą pod względem gotowości do zakupu auta elektrycznego, rosnąca liczba rejestracji, spadające ceny i zainteresowanie młodszych kierowców oraz właścicieli hybryd wskazują na przyspieszenie transformacji rynku.

  • 35% kierowców myśli o zakupie BEV w przyszłości, a tylko 28% deklaruje gotowość „tu i teraz”. To jeden z najniższych wyników w UE.
  • Głównym hamulcem jest niedostateczna infrastruktura ładowania, a także wciąż panujące stereotypy dotyczące ekologiczności baterii (48% Polaków uważa je za „mało ekologiczne”).
  • Młodzi kierowcy (26–35 lat), mieszkańcy średnich i dużych miast, zawodowi kierowcy oraz właściciele hybryd – aż 57% z nich deklaruje chęć przejścia na auto elektryczne.
  • Realne doświadczenie osób z otoczenia właścicieli EV obala więcej mitów niż kampanie edukacyjne – 45% Polaków zna kogoś, kto jeździ elektrykiem.
  • Wpierwszych ośmiu miesiącach 2025 r. zarejestrowano 34 tys. osobowych samochodów elektrycznych – o 74% więcej niż rok wcześniej. Średnia cena aut spadła o 18% w porównaniu z 2024 r.

Polska elektromobilność wchodzi w nową fazę, a choć kraj wciąż pozostaje w tyle za wieloma państwami Europy, raport „Faktor E” przygotowany przez OTOMOTO wskazuje na wyraźne przyspieszenie tego trendu. Coraz większa liczba kierowców deklaruje gotowość zakupu auta elektrycznego, rośnie liczba rejestracji pojazdów EV, a spadające ceny sprawiają, że rynek staje się bardziej dostępny dla nowych grup użytkowników.

Raport „Faktor E” powstał w oparciu o badanie opinii 5300 kierowców z dziesięciu krajów Europy i analizuje zarówno aktualną sytuację rynku elektromobilnego, jak i nastawienie kierowców do pojazdów elektrycznych. Wyniki wskazują, że polski rynek ma znaczący potencjał, a zmiany w zakresie świadomości konsumenckiej oraz infrastruktury sprzyjają zwiększeniu liczby pojazdów elektrycznych.

Mimo to autorzy raportu podkreślają, że nadal pozostaje wiele do zrobienia, aby Polska mogła w pełni wykorzystać możliwości elektromobilności. Wskazują na potrzebę dalszego rozwoju sieci ładowania, wprowadzenia zachęt finansowych oraz edukacji konsumentów, które ułatwią przejście na auta elektryczne i przyspieszą transformację rynku motoryzacyjnego w kierunku zeroemisyjnym. Klimat dla przesiadki na pojazdy EV staje się coraz bardziej sprzyjający, co potwierdzają rosnące deklaracje zakupowe kierowców oraz coraz większa dostępność modeli elektrycznych na rynku.

Kierowcy z optymizmem o zmianie

W całej Europie niemal połowa kierowców, bo 48%, deklaruje chęć posiadania auta elektrycznego w przyszłości. Najwyższe wskaźniki odnotowano w Wielkiej Brytanii, gdzie 62% kierowców myśli o BEV-ie, w Rumunii 59% oraz w Portugalii 57%. Polska znajduje się na końcu zestawienia – zaledwie 35% badanych kierowców nad Wisłą planuje zakup samochodu elektrycznego, co plasuje nas wśród krajów UE z najniższym poziomem zainteresowania tymi pojazdami.

Jeszcze mniej optymistycznie wyglądają odpowiedzi na pytanie o gotowość do natychmiastowej zmiany auta na elektryczne. Średnio w Europie pozytywnie odpowiada 40% kierowców, podczas gdy w Polsce odsetek ten wynosi zaledwie 28%. Dla porównania w Niemczech deklarację taką złożyło 45% uczestników badania, w Portugalii 47%, a w Wielkiej Brytanii aż 54%. Wyniki te pokazują, że mimo rosnącej świadomości w Europie, polski rynek elektromobilności wciąż stoi przed wyzwaniem zwiększenia gotowości konsumentów do szybszej zmiany na pojazdy elektryczne.

Kluczowe bariery

Najczęściej wskazywane przeszkody w rozwoju elektromobilności w Europie to ograniczony zasięg, wysoka cena oraz niedostateczna infrastruktura ładowania. Wśród kierowców europejskich największe obawy budzi zbyt krótki zasięg pojazdów elektrycznych, co deklaruje 44% respondentów, oraz wysoka cena zakupu – wskazywana przez 43% badanych. Polska wyróżnia się pod tym względem – tutaj największą barierą jest brak rozwiniętej sieci ładowania, przez co infrastruktura staje się kluczowym ograniczeniem dla potencjalnych użytkowników aut elektrycznych.

Dodatkowym wyzwaniem pozostają stereotypy i błędne przekonania na temat ekologiczności pojazdów elektrycznych. Aż 48% Polaków uważa baterie w BEV-ach za „mało ekologiczne”, co wskazuje, że wiele osób ocenia elektryki w oparciu o negatywne opinie i mity, a nie rzeczywiste doświadczenia i dane dotyczące efektywności środowiskowej. W rezultacie bariery mentalne idą w parze z ograniczeniami technicznymi i ekonomicznymi, spowalniając rozwój rynku elektromobilności w Polsce.

Źródło: OtoMoto