Prezydenci Polski i Litwy, Jacek Nawrocki i Gitanas Nausėda, otworzyli graniczny odcinek autostrady Via Baltica, łączącej oba kraje. Trasa, określana jako kluczowa dla bezpieczeństwa, obronności i rozwoju gospodarczego regionu, stanowi pierwsze połączenie tej klasy między krajami bałtyckimi a resztą Europy.
- Trasa łączy Polskę i Litwę, tworząc jedyny tej klasy korytarz drogowy pomiędzy krajami bałtyckimi a Europą.
- Prezydent Nawrocki podkreślił, że Via Baltica to nie tylko szlak transportowy, ale też symbol współpracy i wspólnych wartości Polski i Litwy.
- Droga ma podwójne przeznaczenie: wspiera rozwój gospodarczy i zwiększa mobilność wojskową oraz odporność państw bałtyckich.
- Nausėda przypomniał o dotychczasowych projektach łączących oba kraje: interkonektorze gazowym i planowanym połączeniu energetycznym Harmony Link.
- Prezydent Nawrocki zaznaczył, że Via Baltica przyczyni się do zwiększenia inwestycji i tworzenia miejsc pracy, szczególnie na Warmii, Mazurach i Suwalszczyźnie.
Trasa Via Baltica, łącząca Polskę i Litwę, to nie tylko kolejna inwestycja infrastrukturalna, lecz projekt o strategicznym znaczeniu gospodarczym, politycznym i obronnym. W poniedziałek na polsko-litewskim pograniczu odbyła się uroczystość otwarcia nowego odcinka autostrady, w której uczestniczyli prezydent Polski Andrzej Nawrocki oraz prezydent Litwy Gitanas Nausėda. Obaj przywódcy podkreślili, że Via Baltica to symbol współpracy regionu, a także kluczowy element bezpieczeństwa Europy Środkowo-Wschodniej, szczególnie w kontekście rosnących napięć geopolitycznych.
Prezydent Nawrocki zaznaczył, że inwestycja ta ma nie tylko znaczenie ekonomiczne, ale również militarne.
– Via Baltica to arteria, która łączy nie tylko gospodarki, lecz także nasze systemy bezpieczeństwa. To droga, którą w razie potrzeby może przemieszczać się pomoc sojusznicza w ramach NATO – powiedział. Gitanas Nausėda dodał, że dla Litwy i całego regionu bałtyckiego połączenie drogowe z Polską jest „bramą do reszty Europy”, wzmacniającą solidarność wschodniej flanki Unii Europejskiej i Sojuszu Północnoatlantyckiego.
Trasa Via Baltica jest częścią międzynarodowego korytarza transportowego łączącego Warszawę z Tallinem. W Polsce przebiega przez Ostrołękę, Łomżę, Ełk, Suwałki i Budzisko, gdzie łączy się z litewską siecią drogową. Budowa polskiego odcinka, realizowana etapami od ponad dekady, została zakończona na początku października 2025 roku, wraz z oddaniem do użytku obwodnicy Łomży – ostatniego brakującego fragmentu trasy. Dzięki temu kierowcy mogą już podróżować nowoczesną, dwujezdniową drogą ekspresową z Warszawy do granicy z Litwą bez przerw w infrastrukturze.
Via Baltica ma długość około 970 kilometrów i stanowi część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Jej budowa znacząco poprawia przepływ towarów i ludzi między Polską, Litwą, Łotwą i Estonią, a także skraca czas podróży pomiędzy Warszawą a krajami bałtyckimi nawet o kilka godzin. Dla przewoźników i przedsiębiorstw logistycznych oznacza to niższe koszty transportu i większą efektywność w handlu międzynarodowym.
Eksperci podkreślają, że Via Baltica to także projekt cywilizacyjny, który ma ogromne znaczenie dla rozwoju wschodnich regionów Polski, takich jak Podlasie i Mazury. Dzięki nowoczesnej infrastrukturze wzrasta atrakcyjność inwestycyjna tych terenów, pojawiają się nowe miejsca pracy, a lokalne społeczności zyskują lepszy dostęp do usług i rynków zbytu.
Jak zauważył litewski minister transportu Marius Skuodis, nowa droga to również symbol trwałego partnerstwa polsko-litewskiego.
– Budowaliśmy tę trasę nie tylko po to, by skrócić dystans, ale by zbliżyć nasze narody – gospodarczo, politycznie i kulturowo. Via Baltica to szlak nowoczesnej współpracy północ-południe – mówił.
Dzięki ukończeniu inwestycji oba kraje stały się łącznikiem między Europą Środkową a Bałtykiem, co ma znaczenie nie tylko w wymiarze infrastrukturalnym, lecz także strategicznym. W dobie transformacji energetycznej i napięć w regionie, Via Baltica wpisuje się w szerszą wizję budowy zintegrowanej i odpornej Europy, opartej na nowoczesnych, bezpiecznych korytarzach transportowych.

Podczas poniedziałkowej uroczystości otwarcia nowego odcinka trasy Via Baltica, łączącego Polskę i Litwę, prezydent Andrzej Nawrocki podkreślił symboliczne i strategiczne znaczenie tej inwestycji. Jak mówił, nowo otwarty wiadukt stanowi zarówno fizyczne, jak i duchowe połączenie dwóch bliskich sobie narodów, które łączą wspólna historia, wartości oraz wizja przyszłości opartej na współpracy i bezpieczeństwie.
– Droga, którą dziś oficjalnie otwieramy, jest czymś znacznie więcej niż szlakiem transportowym; to łącznik wzmacniający nasze relacje i odporność regionu – powiedział prezydent RP. Dodał, że Via Baltica symbolizuje doskonały stan relacji polsko-litewskich, będących dziś – jak ocenił – na najwyższym poziomie w historii współczesnych stosunków między oboma krajami.
Prezydent Nawrocki zwrócił również uwagę na gospodarcze znaczenie nowej trasy, nazywając ją „kluczowym dla całego regionu korytarzem transportowym”, który przyczyni się do wzrostu inwestycji, rozwoju lokalnych przedsiębiorstw oraz tworzenia nowych miejsc pracy w północno-wschodniej Polsce. Jednocześnie podkreślił podwójną rolę Via Baltica – nie tylko gospodarczą, ale i obronną.
– Droga ta ma dwojakie przeznaczenie. Służy zarówno rozwojowi ekonomicznemu, jak i wzmacnianiu zdolności obronnych regionu – zaznaczył.
W swoim wystąpieniu Nawrocki przypomniał także o innych, niedawnych osiągnięciach w zakresie integracji infrastrukturalnej regionu: synchronizacji systemów elektroenergetycznych krajów bałtyckich z siecią europejską, odłączeniu od sieci rosyjskiej oraz pozyskaniu przez Litwę terminalu LNG „Independence”, który wzmacnia niezależność energetyczną całego regionu.
Prezydent Gitanas Nausėda podkreślił z kolei, że poniedziałkowa uroczystość to ukoronowanie wielu lat intensywnej pracy po obu stronach granicy.
– Zarówno Litwa, jak i Polska zainwestowały ogromne środki, czas i wysiłek w budowę najwyższej jakości arterii transportowej. To inwestycja, która będzie służyć kolejnym pokoleniom – powiedział litewski przywódca.
Nausėda zaznaczył, że strategiczne znaczenie Via Baltica będzie w przyszłości jeszcze większe, szczególnie w kontekście aktualnych wyzwań geopolitycznych.
– Litwa i Polska, wraz z innymi krajami bałtyckimi, bardzo poważnie traktują swoje bezpieczeństwo i intensywnie inwestują w obronność. Ta droga stanowi element wspólnej infrastruktury bezpieczeństwa całego regionu – mówił.
Podczas konferencji prasowej po uroczystości prezydent Nawrocki wskazał, że realizacja projektu w terminie i z zachowaniem wysokich standardów technicznych dowodzi skuteczności polsko-litewskiej współpracy.
– To dowód, że nasze relacje są oparte na wzajemnym zaufaniu i wspólnych celach. Budowanie odporności gospodarczej i bezpieczeństwa to fundament naszej współpracy z Litwą – zaznaczył.
Prezydent Nausėda zgodził się z tymi słowami, przypominając, że wymiana handlowa między Polską i Litwą osiągnęła już 10 miliardów euro, a oba kraje są dziś połączone nie tylko drogami, lecz także interkonektorem gazowym, w przyszłości zaś połączy je podmorska linia energetyczna Harmony Link.
– Otwarcie tego odcinka Via Baltica oznacza, że można dziś przejechać z Wilna do Lizbony, korzystając wyłącznie z dróg ekspresowych. To symbol naszej integracji z Europą i dowód, że wspólnie budujemy przyszłość opartą na jedności i solidarności – podkreślił litewski prezydent.
Wzmocnienie strategiczne
Podczas uroczystości otwarcia nowego odcinka trasy Via Baltica prezydenci Polski i Litwy – Karol Nawrocki oraz Gitanas Nausėda – zgodnie podkreślili nie tylko jej gospodarcze, ale przede wszystkim strategiczne i militarne znaczenie. Jak wskazali, droga ta już dziś odgrywa istotną rolę w systemie bezpieczeństwa regionu i jest wykorzystywana do transportu wojsk oraz sprzętu wojskowego, w tym podczas wspólnych ćwiczeń sojuszniczych.
– To podwójne zastosowanie Via Baltica – zarówno cywilne, jak i militarne – oraz wszystkie certyfikaty, które ta trasa posiada, sprawiają, że jesteśmy bezpieczniejsi – powiedział prezydent Nawrocki. Dodał, że inwestycja ta została zaprojektowana tak, by mogła służyć nie tylko rozwojowi gospodarczemu, ale też mobilności sił zbrojnych w razie potrzeby obrony państw NATO w regionie.
Prezydenci zostali zapytani o znaczenie Via Baltica w kontekście Przesmyku Suwalskiego, uznawanego za najbardziej wrażliwy punkt bezpieczeństwa wschodniej flanki NATO. Prezydent Nausėda zaznaczył, że nowa droga będzie kluczową arterią dla całego regionu, zwiększającą zarówno sprawność komunikacji cywilnej, jak i wojskowej.
– To będzie bardzo ważna trasa nie tylko dla transportu czy podróżnych, ale również dla mobilności wojskowej, która stanowi fundament naszego wspólnego bezpieczeństwa – powiedział litewski przywódca.
Prezydent Litwy zapowiedział też, że w najbliższym czasie, wraz z prezydentem Nawrockim, planuje zorganizowanie wspólnych ćwiczeń wojskowych w rejonie Przesmyku Suwalskiego, które będą miały na celu przetestowanie praktycznych możliwości wykorzystania Via Baltica w sytuacjach kryzysowych.
Prezydent Nawrocki zwrócił uwagę, że rola Polski w zapewnianiu bezpieczeństwa regionu Morza Bałtyckiego jest szczególna. Jak podkreślił, zadaniem przywódców Polski, Litwy, Estonii i Łotwy jest patrzenie na tego rodzaju projekty infrastrukturalne przez pryzmat wspólnego bezpieczeństwa całego regionu.
– Polska bierze odpowiedzialność nie tylko za bezpieczeństwo w Przesmyku Suwalskim, ale także za stabilność całego basenu Morza Bałtyckiego – powiedział.
Źródło: PAP










