Oddział ArcelorMittal Poland w Dąbrowie Górniczej rozszerza współpracę ze szwedzkim zarządcą infrastruktury kolejowej Trafikverket. Zdemontowane szyny z Szwecji trafiają do Polski, gdzie zostaną przetopione na stal i wykorzystane do produkcji nowych torów kolejowych i tramwajowych. Projekt łączy recykling, logistykę i zrównoważony transport, dając szansom kolej na bardziej przyjazną środowisku przyszłość.
- ArcelorMittal przetwarza szyny kolejowe ze Szwecji w Dąbrowie Górniczej i wytwarza z nich nowe tory.
- Pierwsze transporty obejmowały ponad 5000 ton zdemontowanych szyn.
- Szyny są cięte w Szwecji, przewożone koleją do portu w Ystad i promem do Polski, skąd trafiają do stalowni.
- Projekt pokazuje działanie gospodarki o obiegu zamkniętym w praktyce i jest przykładem innowacyjnego recyklingu stali.
Od 2022 roku oddział ArcelorMittal w Dąbrowie Górniczej dostarczał szyny kolejowe do Szwecji, a teraz szwedzki zarządca infrastruktury kolejowej, Trafikverket, poprosił o rozszerzenie tej współpracy o recykling zużytych szyn. Chodzi o to, że stal używana w torach może być przetwarzana w nieskończoność, dzięki czemu nawet najbardziej obciążone odcinki torów można „odnowić” i wykorzystać ponownie.
Latem tego roku do Dąbrowy Górniczej trafiło pierwsze 1000 ton zdemontowanych szyn ze Szwecji, a w kolejnych transportach przywieziono niemal 4000 ton. Dzięki temu recyklingowi z zużytych szyn można wyprodukować nowe elementy kolejowe, ograniczając zużycie surowców pierwotnych i wspierając gospodarkę obiegu zamkniętego. Proces taki pozwala również na zmniejszenie emisji CO₂ w porównaniu z produkcją stali „od zera”, ponieważ przetwarzanie już wytworzonego surowca jest energooszczędniejsze.
– Ten projekt pokazuje, że obieg zamknięty i innowacje mogą iść w parze. Cieszę się, że Trafikverket nam zaufał i że możemy uczestniczyć w realizacji tego projektu – podkreśla Tapas Rajderkar, dyrektor marketingu ArcelorMittal Europe – wyroby długie.
– Chcemy w jak największym stopniu ograniczać nasz wpływ na środowisko, a jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest przetwarzanie szyn w obiegu zamkniętym – zaznacza Fredrik Svensson, kierownik ds. rozwoju biznesu, zakupów i logistyki w Trafikverket.
Złożony proces
Cały proces recyklingu szyn kolejowych ze Szwecji do Dąbrowy Górniczej jest przykładem skomplikowanej logistyki połączonej z gospodarką o obiegu zamkniętym. Zdemontowane szyny najpierw trafiają do Hallstahammar, gdzie są cięte na mniejsze fragmenty i załadowywane do pociągów. Następnie przewożone są do Ystad, skąd promem trafiają do Polski. Po dopłynięciu do Świnoujścia wagony z pociętymi szynami zostają rozładowane i przygotowane do transportu lądowego do Dąbrowy Górniczej, gdzie w stalowni ArcelorMittal zostaną przetopione na stal.
Z powstałej stali wytwarzane są nowe szyny kolejowe i tramwajowe, w tym te, które wracają na szwedzkie tory. Proces ten nie tylko daje zużytym szynom „drugie życie”, ale również redukuje zużycie surowców pierwotnych i emisję CO₂, ponieważ przetapianie stali zużywa znacznie mniej energii niż jej produkcja od podstaw.
Źródło: ArcelorMittal Poland










