Ponad 80 mld zł zainwestowane w kolej w Polsce. Klimczak podsumowuje dwa lata rządów

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że w ostatnich dwóch latach rząd zainwestował w polską kolej ponad 80 mld złotych, modernizując linie, stacje i tabor. Od grudnia 2025 r. w kraju kursować będzie 527 pociągów PKP Intercity dziennie, a połączenia powrócą m.in. do Ciechocinka i Łomży.

  • Modernizacja infrastruktury w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii: rozbudowa linii kolejowych do minimum czterech torów, oddzielenie ruchu aglomeracyjnego, tworzenie Kolei Metropolitalnej.
  • Nowy rozkład jazdy PKP Intercity: 527 połączeń całorocznych i 28 sezonowych – o 110 więcej niż dwa lata temu.
  • Inwestycje w kolej dużych prędkości: postępowania na 2025 r. o wartości 40 mld zł, na 2026 r. – 30 mld zł; pierwsze prace na odcinku Warszawa-Łódź jeszcze w tym roku.
  • Budowa CPK: planowane rozpoczęcie w 2026 r., zakończenie w 2032 r., z równoczesnym oddaniem odcinka kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź.
  • Inwestycje infrastrukturalne w Katowicach: kontrakt wart 4,184 mld zł na rozbudowę węzła kolejowego, przebudowę stacji Katowice i remonty przystanków.
  • Porównanie z poprzednim rządem: brak realizacji kluczowych projektów związanych z CPK i koleją dużych prędkości.
  • Inwestycje drogowe: m.in. naprawa 16-kilometrowego odcinka autostrady A1 między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami.

Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, podczas środowej konferencji prasowej podsumował działania rządu w zakresie rozwoju kolei w Polsce na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Szef resortu poinformował, że w tym okresie zainwestowano ponad 80 miliardów złotych w rozwój infrastruktury kolejowej, co obejmuje zarówno modernizację istniejących linii, jak i rozbudowę strategicznych połączeń. Konferencja odbyła się na przebudowywanej stacji kolejowej w Katowicach, co miało podkreślić wagę inwestycji w regionie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Modernizacja obejmuje kluczowe połączenia w aglomeracji śląskiej, między innymi trasę od Będzina przez Sosnowiec, Katowice i Tychy aż do granicy w Zebrzydowicach. W ramach prac planowana jest rozbudowa linii kolejowych do co najmniej czterech torów, co pozwoli na oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od połączeń dalekobieżnych oraz utworzenie nowej Kolei Metropolitalnej. Zdaniem ministra Klimczaka te inwestycje mają znaczenie nie tylko dla infrastruktury, ale przede wszystkim dla pasażerów, którzy będą korzystać z bardziej efektywnego i częstego transportu kolejowego.

Nowy rozkład jazdy PKP Intercity, który wejdzie w życie w połowie grudnia 2025 roku, przewiduje uruchomienie 527 połączeń całorocznych i dodatkowo 28 połączeń sezonowych. Oznacza to wzrost o 110 połączeń w porównaniu do stanu sprzed dwóch lat, co według ministra istotnie poprawi dostępność transportu kolejowego w całym kraju. Klimczak podkreślił, że zwiększenie liczby pociągów i modernizacja infrastruktury stanowią fundament dla dalszego rozwoju przewozów pasażerskich, a także wspierają politykę zrównoważonego transportu, ograniczając presję na transport drogowy i wpływając pozytywnie na środowisko.

Inwestycje obejmują zarówno modernizację torowisk, budowę nowych peronów i stacji, jak i zakup nowoczesnego taboru kolejowego. W ramach projektów realizowane są również działania poprawiające bezpieczeństwo podróżnych, takie jak modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych, montaż systemów sterowania ruchem oraz zwiększenie dostępności stacji dla osób z ograniczoną mobilnością.

Minister zwrócił również uwagę, że realizowane prace mają znaczenie strategiczne dla integracji transportowej regionów Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i całego kraju, a także dla rozwoju lokalnej gospodarki. Modernizacja linii kolejowych zwiększa potencjał przewozowy, skraca czas podróży i pozwala na bardziej elastyczne zarządzanie ruchem kolejowym, co jest kluczowe w kontekście rosnącej liczby pasażerów oraz zwiększającego się znaczenia kolei w krajowym systemie transportowym.

W perspektywie długoterminowej, inwestycje mają także wspierać rozwój ekologicznego transportu publicznego, redukcję emisji spalin i hałasu, a także wzmocnić konkurencyjność polskiej gospodarki poprzez lepszą integrację regionalnych i krajowych sieci transportowych. Wzrost liczby połączeń PKP Intercity ma natomiast bezpośredni wpływ na komfort podróży pasażerów, dostęp do większej liczby miejsc docelowych i elastyczność w planowaniu podróży w ciągu całego roku.

Inwestycje są kluczem

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że sukces w zwiększaniu liczby połączeń kolejowych i poprawie jakości transportu pasażerskiego nie byłby możliwy bez jednoczesnych inwestycji w infrastrukturę, nowoczesny tabor kolejowy oraz działania zwiększające atrakcyjność oferty przewoźników. Jak zaznaczył, w ramach rządów obecnej koalicji realizowane są nie tylko ogromne projekty inwestycyjne, ale również inicjatywy mające przyciągnąć uwagę społeczeństwa do kolei jako środka transportu pierwszego wyboru, który ma stać się realną alternatywą dla samochodów i transportu drogowego. Minister wskazał, że promocje, programy lojalnościowe i inne formy zachęt dla pasażerów stanowią integralną część strategii rozwoju kolei w Polsce.

W kontekście rozbudowy sieci połączeń krajowych Klimczak zapowiedział przywrócenie połączeń pasażerskich do Ciechocinka już w grudniu 2025 roku – po kilkunastu latach przerwy – oraz planowane przywrócenie połączeń do Łomży w 2026 roku, co będzie miało miejsce po kilkudziesięciu latach braku takich usług. Te działania mają na celu nie tylko zwiększenie dostępności transportu kolejowego, ale również integrację regionów mniej obsługiwanych w przeszłości, w tym miast i miejscowości o znaczeniu turystycznym lub strategicznym dla lokalnej gospodarki.

Minister podkreślił również, że koleje dużych prędkości stanowią jeden z priorytetów strategicznych rządu. W tej sprawie głos zabrał prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego, Filip Czernicki, który wskazał, że wartość ogłoszonych w tym roku postępowań przetargowych na inwestycje kolejowe wynosi około 40 miliardów złotych, a na rok przyszły zaplanowano kolejne postępowania o wartości około 30 miliardów złotych. Już w najbliższym czasie mają zostać ogłoszone postępowania dotyczące realizacji odcinka Warszawa–Łódź w ramach kolei dużych prędkości.

Czernicki poinformował, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma rozpocząć się w 2026 roku, a zgodnie z harmonogramem zakończenie inwestycji przewidziano na 2032 rok. Równolegle z oddaniem lotniska do użytku planowane jest uruchomienie odcinka kolei dużych prędkości między Warszawą a Łodzią, co umożliwi szybkie połączenie kluczowych miast centralnej Polski z nowym hubem transportowym. Dzięki temu projektowi podróż między stolicą a Łodzią ma trwać zaledwie kilkadziesiąt minut, co znacząco zwiększy komfort i atrakcyjność transportu kolejowego w kraju.

W opinii ministra i prezesa CPK te inwestycje stanowią fundament dla przyszłej modernizacji całego systemu transportu kolejowego w Polsce, w tym zwiększenia przepustowości linii, poprawy bezpieczeństwa, skrócenia czasu przejazdu i wsparcia dla zrównoważonego transportu. Działania te mają również strategiczne znaczenie dla rozwoju regionalnego, przyciągania inwestycji i integracji Polski z europejską siecią kolejową, co w dłuższej perspektywie przyczyni się do rozwoju gospodarki oraz poprawy jakości życia obywateli.

Źródło: PAP