Porsche notuje spadek sprzedaży. Rynek chiński ciągnie wyniki w dół

Porsche sprzedało w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku 212,5 tys. samochodów, co oznacza spadek o 6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Największe problemy występują w Chinach – sprzedaż tam zmniejszyła się aż o 26 proc. Na wyniki wpływają cła w USA, lokalna konkurencja i słabnąca koniunktura globalna.

  • Niemiecki producent samochodów Porsche odnotował spadek sprzedaży o 6 proc. w ciągu dziewięciu miesięcy 2025 roku, sprzedając 212,5 tys. pojazdów wobec 226 tys. rok wcześniej.
  • Rynek chiński okazał się najsłabszym ogniwem – sprzedaż spadła tam o 26 proc., co znacząco obniżyło globalne wyniki koncernu i potwierdziło rosnącą presję ze strony lokalnych marek elektrycznych.
  • W Stanach Zjednoczonych sytuację pogorszyły nowe cła importowe, które doprowadziły do wzrostu cen modeli Porsche i podniosły koszty operacyjne firmy o ponad 1,8 mld euro.
  • Samochody elektryczne i hybrydowe stanowiły łącznie 35,2 proc. sprzedaży Porsche, z czego 23,1 proc. to auta w pełni elektryczne, a 12,1 proc. hybrydy typu plug-in – co pokazuje postępującą, choć kosztowną transformację w kierunku elektromobilności.
  • Zysk operacyjny firmy spadł do 2 proc. przy wcześniejszych prognozach 10–12 proc., co wskazuje na rosnące trudności finansowe mimo oficjalnych zapewnień o stabilności sytuacji.

Niemiecki producent samochodów Porsche sprzedał w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku 212,5 tys. pojazdów, co oznacza spadek o 6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, kiedy wynik wynosił 226 tys. sztuk. Największe problemy firma odnotowała w Chinach, gdzie sprzedaż spadła aż o 26 proc., co znacząco wpłynęło na globalne wyniki koncernu.

W strukturze sprzedaży modele elektryczne stanowiły 35,2 proc., z czego 23,1 proc. to samochody w pełni elektryczne, a 12,1 proc. to hybrydy typu plug-in. Pomimo spadków członek zarządu Porsche ds. sprzedaży i marketingu Matthias Becker ocenił, że wyniki są zgodne z oczekiwaniami firmy, biorąc pod uwagę trudne warunki geopolityczne i gospodarcze.

Rzeczywistość finansowa może być jednak mniej optymistyczna. Jeszcze przed publikacją kwartalnych danych spółka poinformowała, że zysk operacyjny spadł do 2 proc., choć na początku roku prognozowano poziom 10–12 proc..

Jednym z głównych czynników pogarszających sytuację Porsche są amerykańskie cła importowe, które doprowadziły do wzrostu cen modeli sprzedawanych w USA. W rezultacie koncern przewiduje dodatkowe koszty operacyjne na poziomie ponad 1,8 mld euro, a w kolejnych miesiącach spodziewany jest dalszy spadek sprzedaży na tym rynku.

Drugim poważnym problemem pozostaje osłabienie popytu w Chinach, gdzie rosnąca konkurencja ze strony lokalnych producentów samochodów elektrycznych skutecznie wypiera europejskie i japońskie marki. To sprawia, że Porsche – podobnie jak inni niemieccy producenci – musi zmierzyć się z nową rzeczywistością globalnego rynku motoryzacyjnego.

Źródło: Reuters