Porsche SE, główny akcjonariusz Grupy Volkswagen, rozważa inwestycję w dział baterii PowerCo – poinformował Financial Times. Jednostka PowerCo, kluczowa dla strategii Volkswagena w obszarze elektromobilności, odpowiada za rozwój i produkcję ogniw akumulatorowych oraz budowę gigafabryk w Europie i Kanadzie.
- Źródła Financial Times wskazują, że Porsche SE analizuje możliwość inwestycji w PowerCo, dział baterii, który Volkswagen wystawił na sprzedaż.
- PowerCo odgrywa centralną rolę w strategii koncernu, mającej na celu uniezależnienie się od zewnętrznych dostawców i kontrolę nad łańcuchem wartości baterii.
- Spółka buduje kilka gigafabryk — w Niemczech, Hiszpanii oraz w kanadyjskim St. Thomas, gdzie produkcja ma ruszyć w 2027 roku.
- Dla Porsche SE inwestycja w PowerCo byłaby naturalnym rozszerzeniem zaangażowania w technologie akumulatorowe, po wcześniejszych projektach Cellforce i Group14.
- Celem Porsche jest zapewnienie sobie dostępu do wysokowydajnych ogniw, wykorzystywanych w samochodach sportowych i wyścigowych nowej generacji.
Porsche SE, będące największym akcjonariuszem Volkswagena, rozważa możliwość inwestycji w dział baterii PowerCo, który został wystawiony na sprzedaż – poinformował Financial Times, powołując się na źródła zaznajomione ze sprawą.
PowerCo stanowi kluczowy filar strategii transformacji Volkswagena w kierunku elektromobilności, odpowiadając za rozwój i produkcję ogniw akumulatorowych. Spółka ma strategiczne znaczenie dla koncernu, ponieważ umożliwia mu większą kontrolę nad łańcuchem wartości baterii, co ma kluczowe znaczenie dla obniżenia kosztów i uniezależnienia się od zewnętrznych dostawców komponentów.
W ramach ekspansji PowerCo planuje budowę kilku gigafabryk akumulatorów — w Niemczech, Hiszpanii oraz w St. Thomas w prowincji Ontario w Kanadzie. Kanadyjska inwestycja, której budowa niedawno ruszyła, ma być największym zakładem produkcji baterii do pojazdów elektrycznych w kraju, a rozpoczęcie produkcji planowane jest na rok 2027.
Rozważane zaangażowanie Porsche SE w PowerCo może wzmocnić zarówno synergię wewnątrz grupy Volkswagen, jak i pozycję inwestycyjną Porsche SE w sektorze elektromobilności, który jest postrzegany jako strategiczny kierunek rozwoju całego koncernu.
Długoterminowa inwestycja
Porsche SE, jako główny akcjonariusz Grupy Volkswagen, traktuje swój udział w koncernie jako długoterminową inwestycję strategiczną. Potencjalne bezpośrednie zaangażowanie kapitałowe w PowerCo byłoby więc logicznym rozszerzeniem tej strategii, umożliwiając spółce pogłębienie udziału w kluczowym dla przyszłości motoryzacji segmencie technologii akumulatorowych.
Inwestycja w PowerCo pozwoliłaby Porsche SE wzmocnić pozycję w obszarze nowoczesnych technologii magazynowania energii, które stanowią fundament transformacji sektora motoryzacyjnego w kierunku napędów elektrycznych.
Nie byłby to pierwszy krok Porsche w tym kierunku – spółka wcześniej inwestowała w rozwój technologii ogniw akumulatorowych. Przykładem jest spółka zależna Cellforce Group, opracowująca wysokowydajne ogniwa litowo-jonowe przeznaczone do samochodów sportowych i wyścigowych. Dodatkowo Porsche zainwestowało w amerykański startup Group14 Technologies, specjalizujący się w produkcji materiałów anodowych z krzemu, które mogą znacząco zwiększyć gęstość energetyczną baterii.
Źródło : Reuters










