Rafineria Gdańska, we współpracy z Orlenem, uruchomi w połowie 2027 roku instalację zielonego wodoru o mocy 5 MW, realizowaną przez białostocką firmę Electrum. Projekt PureH2, współfinansowany z unijnego programu Connecting Europe Facility, wykorzysta elektrolizę wody do produkcji 85 kg wodoru na godzinę o czystości 99,995%, przeznaczonego głównie dla sektora transportowego.
Rafineria Gdańska, jeden z liderów polskiego sektora rafineryjnego, stawia na zielony wodór, ogłaszając 22 lipca 2025 roku budowę nowej instalacji o mocy 5 MW, która zostanie uruchomiona w połowie 2027 roku – poinformowała ISBnews. Projekt, realizowany przez polską firmę Electrum w ramach zrestrukturyzowanego programu PureH2, jest współfinansowany z unijnego programu Connecting Europe Facility – Transport Blending Facility. Instalacja, produkująca 85 kg wodoru na godzinę, ma wspierać sektor transportowy, dostarczając paliwo dla pojazdów zeroemisyjnych. Wsparta istniejącą infrastrukturą wodorową i planowanymi stacjami tankowania, inwestycja wpisuje się w strategię Orlenu i unijne cele redukcji emisji.
Nowa instalacja zielonego wodoru w Rafinerii Gdańskiej opiera się na technologii elektrolizy wody, która pozwala na produkcję wodoru o czystości minimum 99,995%. Elektrolizer o mocy 5 MW będzie zdolny do wytwarzania około 85 kg wodoru na godzinę, co odpowiada zapotrzebowaniu na paliwo dla kilkudziesięciu pojazdów wodorowych dziennie, takich jak autobusy czy ciężarówki. Wodór ten, produkowany przy użyciu energii z odnawialnych źródeł, ma być wykorzystywany przede wszystkim w sektorze transportowym, wspierając rozwój zeroemisyjnej mobilności.
Zastosowanie zielonego wodoru w transporcie jest odpowiedzią na rosnące wymagania unijnych regulacji, takich jak pakiet „Fit for 55”, który zakłada redukcję emisji CO₂ w transporcie o 55% do 2030 roku. „Zielony wodór to przyszłość transportu ciężkiego i publicznego, gdzie elektryfikacja bateryjna jest mniej praktyczna” – podkreśla Adrian Szkudlarski, prezes Rafinerii Gdańskiej. Instalacja ma również potencjał do wykorzystania w innych procesach rafineryjnych, takich jak odsiarczanie paliw, co dodatkowo zmniejszy ślad węglowy produktów końcowych.
Projekt PureH2 i dotychczasowa infrastruktura
Instalacja zielonego wodoru powstanie w ramach zrestrukturyzowanego projektu PureH2, realizowanego przez Rafinerię Gdańską we współpracy z PKN Orlen. Projekt jest współfinansowany z unijnego programu Connecting Europe Facility – Transport Blending Facility, który wspiera inwestycje w infrastrukturę transportową o niskim wpływie na środowisko. PureH2 zakłada nie tylko produkcję wodoru, ale także rozwój pełnego ekosystemu wodorowego, obejmującego jego dystrybucję i wykorzystanie.
Rafineria Gdańska dysponuje już infrastrukturą wspierającą gospodarkę wodorową, w tym instalacją doczyszczania wodoru, stacją sprężania i dystrybucji oraz dwoma bateriowozami do transportu wodoru na terenie zakładu. W planach jest również budowa dwóch stacji tankowania wodoru w regionie Trójmiasta, które umożliwią zaopatrywanie pojazdów, takich jak autobusy miejskie czy ciężarówki.
Źródło: ISB News