Z raportu KPMG „Global Automotive Executive Survey” wynika, że 87 proc. przedstawicieli branży motoryzacyjnej spodziewa się, iż do 2030 roku jazda autonomiczna stanie się standardem. Jednocześnie 91 proc. badanych przewiduje, że sektor będzie w coraz większym stopniu zależny od współpracy z innymi branżami, zwłaszcza technologiczną.
- Według raportu KPMG aż 87 proc. liderów branży motoryzacyjnej uważa, że do 2030 roku jazda autonomiczna stanie się powszechnym standardem.
- Rynek pojazdów autonomicznych ma osiągnąć wartość 122 mld dolarów do 2030 roku, rosnąc w tempie 23 proc. rocznie.
- 78 proc. badanych sądzi, że usługi cyfrowe i subskrypcyjne będą wypierać tradycyjny model własności samochodu.
- 91 proc. respondentów przewiduje, że do końca dekady motoryzacja będzie znacznie bardziej zależna od współpracy z branżami technologicznymi, takimi jak AI, chmura czy technologie akumulatorowe.
- Ekspert KPMG, Przemysław Szywacz, wskazuje, że Polska może stać się hubem elektromobilności, jeśli wykorzysta środki unijne i szybko dostosuje się do trendów technologicznych i środowiskowych.
Z raportu „Global Automotive Executive Survey” opracowanego przez KPMG wynika, że 87 proc. przedstawicieli branży motoryzacyjnej jest przekonanych, iż do 2030 roku jazda autonomiczna stanie się standardem. Jednocześnie 91 proc. respondentów uważa, że w tym samym okresie sektor motoryzacyjny stanie się znacznie bardziej zależny od współpracy z innymi branżami – m.in. technologiczną, energetyczną i telekomunikacyjną.
Autorzy raportu podkreślają, że transformacja sektora motoryzacyjnego zdecydowanie wykracza poza tradycyjne obszary technologiczne i biznesowe. Przemysł stoi obecnie na styku elektryfikacji, cyfryzacji oraz nowych modeli własności i użytkowania pojazdów, co całkowicie przekształca łańcuch wartości – od pozyskania surowców i procesów projektowych, aż po sposób interakcji z klientem końcowym.
KPMG zauważa, że integracja technologii cyfrowych, takich jak sztuczna inteligencja, systemy IoT (Internet rzeczy) czy big data, staje się niezbędna do rozwoju nowych usług – w tym mobilności współdzielonej, autonomicznego transportu czy predykcyjnego utrzymania pojazdów. Eksperci podkreślają również, że rosnąca presja regulacyjna dotycząca neutralności klimatycznej przyspiesza proces elektryfikacji flot, a w konsekwencji wymusza przebudowę modeli biznesowych producentów samochodów i dostawców komponentów.
Według KPMG, w nadchodzących latach sukces firm motoryzacyjnych będzie zależał od zdolności do tworzenia partnerstw międzybranżowych, inwestowania w dane i oprogramowanie, a także od elastyczności w dostosowywaniu się do dynamicznie zmieniających się oczekiwań konsumentów.
– Coraz wyraźniej widać, że o przewadze konkurencyjnej nie decyduje już sama skala produkcji czy koszt wytwarzania, lecz zdolność do integracji technologii, tworzenia partnerstw (w szczególności z branżą nowych technologii informatycznych) i szybkiego dostosowania modeli operacyjnych do zróżnicowanych regulacji i oczekiwań rynkowych – podkreślił, cytowany w raporcie, Przemysław Szywacz z KPMG.
122 miliardów dolarów wartości na rynku
Zgodnie z najnowszym raportem KPMG „Global Automotive Executive Survey”, światowy rynek samochodów autonomicznych ma osiągnąć wartość około 122 miliardów dolarów do 2030 roku, przy czym w latach 2025–2030 jego wartość będzie rosnąć w średniorocznym tempie na poziomie 23 proc.. Eksperci wskazują, że dynamiczny rozwój tego segmentu jest efektem rosnących inwestycji w technologie sztucznej inteligencji, systemy czujników, przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym oraz rozwój infrastruktury cyfrowej niezbędnej do bezpiecznego funkcjonowania pojazdów autonomicznych.
Według raportu, 87 proc. przedstawicieli kadry zarządzającej w branży motoryzacyjnej uważa, że jazda autonomiczna stanie się standardem do końca tej dekady. Oznacza to, że samochody zdolne do samodzielnego poruszania się po drogach przestaną być postrzegane jako futurystyczna ciekawostka, a staną się integralną częścią codziennego transportu. Równolegle, autorzy raportu zwracają uwagę na rosnące znaczenie usług cyfrowych i subskrypcyjnych, które coraz częściej zastępują tradycyjny model posiadania pojazdu. Aż 78 proc. ankietowanych menedżerów uważa, że w najbliższych latach model subskrypcyjny – oparty na dostępie do samochodu i jego funkcji w zamian za miesięczną opłatę – będzie wypierał klasyczne formy własności.
Polska ma potencjał
Jak podkreśla Marcin Szywacz, ekspert ds. rynku motoryzacyjnego, Polska ma realny potencjał, by stać się jednym z kluczowych hubów elektromobilności i produkcji komponentów nowej generacji w Europie Środkowej. Zwraca jednak uwagę, że warunkiem osiągnięcia tego celu będzie szybka adaptacja krajowego przemysłu do globalnych trendów technologicznych oraz konsekwentna realizacja strategii wspierających innowacje w tym obszarze. W jego ocenie, znaczącym impulsem dla rozwoju mogłyby być środki z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) oraz nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, pod warunkiem ich efektywnego i celowego wykorzystania – zwłaszcza na projekty sprzyjające rozwojowi krajowego ekosystemu elektromobilności, infrastruktury ładowania oraz produkcji baterii i komponentów do pojazdów elektrycznych.
– Wyzwaniem będą rosnące koszty płac i energii oraz jej emisyjność, która coraz częściej jest parametrem branym pod uwagę przez koncerny motoryzacyjne przy wyborze lokalizacji dla nowych inwestycji czy przy dokonywaniu zamówień. Nie bez wpływu będzie także sytuacja geopolityczna – poparcie dla ceł na pojazdy elektryczne z Chin, konflikt zbrojny na wschodzie i napięta sytuacja na granicy także może odbić się na decyzjach inwestorów branżowych – wskazał.
Ponadto 91 proc. badanych przedstawicieli branży wskazało, że do 2030 roku branża motoryzacyjna będzie znacznie bardziej zależna od współpracy z innymi sektorami, zwłaszcza w obszarach takich jak technologia akumulatorowa, infrastruktura chmurowa czy sztuczna inteligencja. Jednocześnie 77 proc. firm uważa, że alianse i partnerstwa są kluczowe dla dalszego wzrostu biznesu.
Źródło: KPMG / PAP










