Rząd przyjął politykę paliw alternatywnych, zakładającą 87 tys. punktów ładowania EV

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, że do 2030 roku w Polsce ma funkcjonować blisko 87 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych. Nowa wersja Krajowych ram polityki dla paliw alternatywnych ma przyspieszyć rozwój infrastruktury dla energii elektrycznej i wodoru oraz wspierać odchodzenie od paliw kopalnych.

  • Nowe ramy polityki dla paliw alternatywnych przewidują w 2030 roku prawie 87 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych, czyli osiem razy więcej niż obecnie.
  • Liczba stacji tankowania wodoru ma wzrosnąć do 37, w porównaniu do 12 obecnie funkcjonujących punktów.
  • Plan zakłada także rozwój punktów ultraszybkiego ładowania – ich liczba ma wzrosnąć do ponad 2 tys., z obecnych 814.
  • Dokument uwzględnia nowe realia technologiczne i przepisy unijne, w tym rozporządzenie AFIR oraz ustawę o elektromobilności.
  • Celem strategii jest wspieranie innowacyjności polskiego przemysłu, rozwój nowoczesnych technologii i poprawa jakości życia oraz zdrowia obywateli poprzez ograniczenie emisji.

Resort klimatu i środowiska poinformował, że w ramach przyjętej przez rząd polityki rozwoju transportu opartego na paliwach alternatywnych, w Polsce do 2030 roku ma funkcjonować blisko 87 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych.

Chodzi o nową wersję Krajowych Ram Polityki dla Paliw Alternatywnych w Transporcie, która określa kierunki rozwoju rynku paliw alternatywnych w Polsce. Dokument wskazuje, że przyszłość transportu opierać się będzie na nowoczesnych i przyjaznych środowisku źródłach energii, w tym:

  • energia elektryczna,
  • metan w formie CNG i LNG,
  • biometan,
  • wodór, ze szczególnym uwzględnieniem wodoru niskoemisyjnego i odnawialnego.

Ministerstwo podkreśla, że wprowadzenie nowych regulacji pozwoli na przyspieszenie rozbudowy sieci punktów ładowania pojazdów elektrycznych oraz stacji tankowania wodoru, co z kolei wesprze proces odchodzenia od paliw kopalnych.

Zdaniem resortu, działania te przyczynią się do ograniczenia emisji szkodliwych substancji, poprawy jakości powietrza oraz zdrowia obywateli, a także wzmocnią rozwój sektora transportu opartego na źródłach odnawialnych i niskoemisyjnych, wpisując się w cele transformacji energetycznej kraju.

Ambitny rozwój rynku elektromobilności

Przyjęty przez rząd projekt uchwały w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych zakłada ambitny rozwój rynku elektromobilności w Polsce do 2030 roku. Zgodnie z dokumentem, w kraju ma funkcjonować:

  • prawie 87 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych, co oznacza wzrost o osiem razy w stosunku do obecnego stanu,
  • 37 punktów tankowania wodoru (obecnie jest ich 12),
  • ponad 2 tys. punktów ultraszybkiego ładowania (obecnie 814).

Celem strategii jest przede wszystkim stymulowanie rozwoju nowoczesnych technologii, wzrost innowacyjności polskiego przemysłu i badań naukowych oraz poprawa jakości życia obywateli poprzez lepszy dostęp do nowoczesnej infrastruktury transportowej.

Nowa wersja dokumentu zastępuje wcześniejsze ramy z 2017 roku, dostosowując cele i działania do:

  • aktualnych realiów rynkowych i technologicznych,
  • zmian w przepisach krajowych i unijnych, w tym do rozporządzenia AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), które ma na celu rozwój sieci infrastruktury paliw alternatywnych,
  • oraz do ustawy o elektromobilności.

Uchwała przewiduje, że wejdzie w życie z dniem następującym po jej ogłoszeniu, co oznacza szybkie włączenie nowych regulacji w krajowy system prawny i rozpoczęcie realizacji zakładanych inwestycji w infrastrukturę ładowania i tankowania alternatywnych paliw.

Źródło: Mkiś