Na koniec III kwartału 2025 roku w Polsce na jeden punkt ładowania samochodów elektrycznych przypadało nieco ponad 9 aut, wynika z raportu Powerdot. W ciągu roku liczba dostępnych punktów wzrosła o 40%, podczas gdy park elektryków zwiększył się o 53%.
- W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025 roku w Polsce zarejestrowano 27,2 tys. nowych samochodów elektrycznych, co oznacza wzrost o 97% rok do roku.
- Na koniec III kwartału park osobowych elektryków liczył 102,4 tys. pojazdów, a infrastruktura do ładowania obejmowała 11,2 tys. punktów, według danych IBRM Samar i PSNM.
- W porównaniu z innymi krajami europejskimi, Polska wciąż utrzymuje niski wskaźnik liczby aut przypadających na punkt ładowania; w Norwegii było to 32, w Niemczech 21, a we Francji i Hiszpanii 12.
- Powerdot szacuje, że około 3 tysiące punktów ładowania czeka obecnie na odbiór przez Urząd Dozoru Technicznego, co oznacza, że w najbliższych miesiącach do użytku trafi jeszcze wiele nowych stacji.
- Firma Powerdot, działająca w Polsce i pięciu innych krajach europejskich, obsługuje około 10 tys. punktów ładowania w ponad 2 tysiącach lokalizacji i pozyskała ponad 465 mln euro finansowania na rozwój infrastruktury elektromobilności.
Na koniec III kwartału 2025 roku w Polsce na jeden punkt ładowania przypadało nieco ponad 9 samochodów elektrycznych. Oznacza to, że choć liczba pojazdów rośnie szybciej niż infrastruktura, dostęp do ładowania pozostaje stosunkowo równomierny. W ciągu ostatniego roku dostępna do użytku infrastruktura ładowania zwiększyła się o 40 procent, co pokazuje szybkie tempo rozbudowy punktów ładowania w odpowiedzi na rosnący popyt.
Park samochodów elektrycznych w tym samym okresie powiększył się o 53 procent. Od początku 2025 roku do końca września zarejestrowano w Polsce 27,2 tysiąca nowych elektryków, czyli prawie dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Łącznie w kraju na koniec III kwartału jeździło już 102,4 tysiąca samochodów osobowych z napędem elektrycznym.
Ponad 11 tysięcy punktów ładowania
Infrastruktura do ładowania składała się z 11,2 tysiąca punktów, według danych Polskiego Stowarzyszenia Magazynowania Energii (PSNM). Rosnąca liczba pojazdów i punktów ładowania pokazuje dynamiczny rozwój rynku elektromobilności w Polsce, ale także podkreśla potrzebę dalszej rozbudowy sieci, aby nadążyć za wzrostem liczby elektryków i zapewnić kierowcom wygodny dostęp do energii.
– Pomimo wyraźnego przyspieszenia sprzedaży aut elektrycznych w tym roku Polska jest krajem, w którym liczba elektryków przypadających na jeden punkt ładowania jest wciąż niska. To zasługa ogromnych inwestycji w budowę stacji, jakie zostały poczynione w ostatnich 3 latach. Spodziewam się, że w najbliższych 2 latach liczba aut przypadających na punkt ładowania zwiększy się, ponieważ tempo wzrostu sprzedaży elektryków nadal będzie wyraźnie dwucyfrowe, a dynamika budowy i oddawania nowych stacji będzie maleć. Kolejki przy 'ładowarkach’ nam jednak nie grożą – powiedział dyrektor generalny Powerdot w Polsce Grigoriy Grigoriev, cytowany w komunikacie.
Poziom aut do stacji ładowania różni się
Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) z 2024 roku, w Europie poziom dostępności punktów ładowania w porównaniu do liczby samochodów elektrycznych znacząco się różni. W Norwegii, która jest europejskim liderem elektromobilności, na jeden punkt ładowania przypadały aż 32 elektryki, co pokazuje bardzo gęstą infrastrukturę w stosunku do liczby pojazdów. W Niemczech ten wskaźnik wynosił 21, w Portugalii 19, natomiast we Francji i Hiszpanii – po 12 samochodów na punkt. Polski poziom, wynoszący nieco ponad 9 elektryków na punkt, był w 2024 roku zbliżony do Belgii, co pokazuje, że choć kraj nadgania, wciąż pozostaje daleko w tyle za liderami.
Powerdot, będący paneuropejskim operatorem stacji ładowania, szacuje, że obecnie około 3 tysiące już wybudowanych punktów czeka na odbiór przez Urząd Dozoru Technicznego. Oznacza to, że mimo spowolnienia tempa rozpoczynanych nowych inwestycji, w najbliższych miesiącach na rynek trafi jeszcze znaczna liczba punktów ładowania.
Firma Powerdot pozyskała dotychczas ponad 465 milionów euro finansowania kapitałowego i dłużnego, co pozwala jej realizować misję tworzenia zrównoważonej mobilności w Europie. Działając w Portugalii, Hiszpanii, Francji, Belgii i Polsce, Powerdot obsługuje około 10 tysięcy punktów ładowania rozmieszczonych w ponad 2 tysiącach lokalizacji, zapewniając zarówno rozwój infrastruktury, jak i spójność usług dla kierowców elektryków w całym regionie.
Źródło: PAP










