Zespół AGH Racing z Krakowa odsłonił RTE 3.0 – zaawansowany elektryczny bolid z napędem na cztery koła, monocoque’em z włókna węglowego i funkcją jazdy autonomicznej. Premiera w Muzeum Lotnictwa Polskiego zapowiada sezon 2025, w którym studenci AGH zmierzą się na torach w Holandii, Czechach, Niemczech i Polsce.
Zespół AGH Racing z Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie zaprezentował swój najnowszy projekt – w pełni elektryczny bolid RTE 3.0 – podczas uroczystej premiery w Muzeum Lotnictwa Polskiego. Wydarzenie, które przyciągnęło przedstawicieli nauki, przemysłu i motorsportu. RTE 3.0, pierwszy bolid AGH Racing z napędem na cztery koła, ustanawia nowe standardy w polskich zespołach Formuły Student dzięki zaawansowanym technologiom i konstrukcji porównywalnej z profesjonalnym motorsportem.
Bolid wyróżnia się ultralekkim monocoque’em z włókna węglowego, ważącym zaledwie 225 kg, co zapewnia wysoką sztywność i bezpieczeństwo kierowcy. Napędzany czterema silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 140 kW (190 KM) i momencie obrotowym 1000 Nm, RTE 3.0 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,5 sekundy, dorównując profesjonalnym pojazdom wyścigowym. Autorskie algorytmy wektorowania momentu obrotowego gwarantują precyzyjne prowadzenie, a pakiet aerodynamiczny generuje ponad 3200 N siły docisku przy 120 km/h, umożliwiając przeciążenia boczne do 2,5 g. Zasilanie zapewnia akumulator 600V o pojemności 7,86 kWh, zaprojektowany z naciskiem na wydajność i bezpieczeństwo.
Po raz pierwszy w historii zespołu bolid jest przygotowany do jazdy autonomicznej. System oparty na kamerach, skanerach laserowych i algorytmach sztucznej inteligencji wyznacza optymalną trasę i steruje pojazdem. Choć funkcjonalność ta będzie rozwijana, już teraz stanowi krok ku przyszłości motoryzacji.
– Bolid RTE 3.0 to nie tylko wyjątkowe osiągnięcie technologiczne – to również wyraz pasji, zaangażowania i umiejętności naszych studentów. AGH od lat wspiera młodych konstruktorów, którzy dziś budują przyszłość motoryzacji czy automatyki. To, co zobaczyliśmy podczas premiery RTE 3.0, to efekt synergii nauki, kreatywności i ciężkiej pracy zespołowej – podkreśla prof. Jerzy Lis, Rektor Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
AGH Racing, działający od 2012 roku, jest pionierem w Formule Student, rywalizując na torach takich jak Circuit de Barcelona-Catalunya czy Hungaroring. W sezonie 2025 zespół planuje start w czterech rundach zawodów – w Holandii, Czechach, Niemczech i Polsce – gdzie zmierzy się z czołowymi drużynami akademickimi w konkurencjach statycznych (prezentacja biznesowa, raport kosztów, projekt techniczny) i dynamicznych (przyspieszenie, skidpad, autocross, endurance). Bolid RTE 3.0, łączący zaawansowaną inżynierię z innowacjami, ma szansę uplasować AGH Racing na podium.
Źródło: AGH