Wody Polskie zgłaszają projekty modernizacji ujścia Nysy Kłodzkiej do KE

Nysa Kłodzka. Fot. Nyskieksiestwo.pl

Wody Polskie zgłosiły do Komisji Europejskiej dwa projekty na stopniu wodnym Ujście Nysy, warte do 100 milionów euro, obejmujące budowę jazu klapowego i modernizację śluz. Inwestycje mają poprawić bezpieczeństwo przeciwpowodziowe i żeglugę na Odrze, bez zmiany klasy drogi wodnej.

Wody Polskie zgłosiły do Komisji Europejskiej dwa kluczowe projekty na stopniu wodnym Ujście Nysy, zlokalizowanym w 180. kilometrze rzeki Odry, w ramach unijnego programu „Bezpieczeństwo morskie i śródlądowe drogi wodne poza TEN-T”. Jak poinformowało biuro prasowe Wód Polskich 23 czerwca 2025 roku, inwestycje, finansowane z puli do 100 milionów euro, obejmują budowę nowego jazu klapowego oraz modernizację śluz i sterowni, co ma zwiększyć bezpieczeństwo przeciwpowodziowe i poprawić warunki żeglugowe na Odrze.

Dwa projekty na stopniu wodnym Ujście Nysy

Projekt zakłada zastąpienie XIX-wiecznego jazu kozłowo-iglicowego nowoczesnym jazem klapowym z napędem hydraulicznym, wyposażonym w przepławkę dla ryb, kładkę komunikacyjną, maszynownie i sterownię. Inwestycja, warta 161,6 miliona złotych (z czego 85 procent z UE), obejmuje także przebudowę brzegów, tam rozdzielczych i awanportów, budowę nabrzeża przeładunkowego oraz nowego obiektu administracyjno-socjalnego. Prace przygotowawcze trwały od 2017 roku, a realizacja główna rozpoczęła się w 2021 roku, z planowanym zakończeniem w 2025 roku.

Drugi projekt koncentruje się na modernizacji istniejących śluz (małej i pociągowej) oraz sterowni na stopniu Ujście Nysy, wraz z przebudową awanportów i infrastruktury towarzyszącej. Zakres obejmuje remonty powierzchni betonowych i ceglanych, zabezpieczenia antykorozyjne, modernizację napędów i wrót oraz zmianę systemu sterowania. Celem jest poprawa stanu technicznego i eksploatacji obiektów, kluczowych dla Odrzańskiej Drogi Wodnej.

    Oba projekty mają na celu rozwój niskoemisyjnego transportu śródlądowego, zwiększenie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego oraz utrzymanie parametrów żeglugowych Odry, bez zmiany jej klasy drogi wodnej (III klasa). Inwestycje są strategiczne dla regionu opolskiego, obejmującego gminy Popielów i Skarbimierz, wspierając gospodarkę i ochronę środowiska.

    Źródło: PAP