Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ocenił dokumenty pięciu konsorcjów ubiegających się o budowę terminala lotniska i nie wykluczył żadnego z wykonawców. Wszystkie podmioty spełniły warunki formalne i zostaną zaproszone do dalszych rozmów w trybie właściwego dialogu konkurencyjnego.
- Pięć konsorcjów zgłosiło wnioski o udział w przetargu na budowę terminala pasażerskiego CPK, a wszystkie spełniły wymagania formalne.
- CPK planuje zaprosić wszystkie konsorcja do dalszych rozmów, które odbędą się w ramach właściwego dialogu konkurencyjnego, na podstawie którego zostanie wyłoniony generalny wykonawca.
- Podpisanie umowy z wykonawcą terminala planowane jest na 2026 rok, a w tym samym roku ma rozpocząć się palowanie fundamentów; zasadnicze prace budowlane mają zakończyć się najpóźniej do końca 2031 roku.
- Terminal będzie miał powierzchnię około 450 tys. m², w dniu otwarcia zaoferuje blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej i będzie w stanie obsłużyć w pierwszym etapie 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy do 44 mln.
- CPK, w ramach szerszego Programu, powstanie między Warszawą a Łodzią wraz z systemem Kolei Dużych Prędkości, a całkowity koszt inwestycji do 2032 roku szacowany jest na 131,7 mld zł.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny dokonała wstępnej oceny dokumentów złożonych przez pięć konsorcjów biorących udział w postępowaniu na budowę terminala pasażerskiego nowego lotniska, nie wykluczając żadnego z uczestników, poinformowała spółka we wtorek. Wszyscy wykonawcy spełnili wymagania formalne i zostali zaproszeni do kolejnego etapu postępowania, prowadzonego w trybie właściwego dialogu konkurencyjnego, który pozwoli doprecyzować szczegóły techniczne, harmonogram oraz warunki realizacji inwestycji.
CPK podkreślił, że wybór generalnego wykonawcy terminala jest jednym z kluczowych kontraktów związanych z budową portu, a jego realizacja będzie miała istotny wpływ na sprawne funkcjonowanie całego lotniska po jego uruchomieniu. Po zakończeniu rozmów i doprecyzowaniu wszystkich aspektów technicznych i finansowych, spółka dokona wyboru wykonawcy, z którym zamierza podpisać umowę w 2026 roku.
W komunikacie zaznaczono również, że postępowanie przebiega zgodnie z przyjętymi zasadami przejrzystości i konkurencyjności, a kolejny etap będzie obejmował negocjacje i konsultacje z każdym z pięciu konsorcjów, co pozwoli na optymalne dopasowanie oferty do wymagań inwestycji. CPK podkreślił, że wybór wykonawcy będzie oparty na kryteriach jakościowych i ekonomicznych, a realizacja terminala ma kluczowe znaczenie dla powodzenia całego projektu lotniska, którego uruchomienie jest jednym z priorytetów infrastrukturalnych Polski.
Etap dialogu konkurencyjnego pozwoli również sprawdzić zdolności organizacyjne i technologiczne wykonawców, omówić harmonogram prac, zasady bezpieczeństwa oraz kwestie logistyczne związane z budową terminala. Spółka planuje, aby wyłonienie generalnego wykonawcy oraz podpisanie umowy nastąpiło w 2026 roku, co pozwoli na rozpoczęcie prac budowlanych zgodnie z harmonogramem całego przedsięwzięcia. CPK zaznaczył, że dalsze decyzje będą podejmowane po dokładnej analizie ofert i konsultacjach z uczestnikami dialogu, tak aby zapewnić efektywną i terminową realizację inwestycji oraz przygotowanie terminala do obsługi pierwszych pasażerów po uruchomieniu portu.
Podpisanie umowy w 2026 roku
Podpisanie umowy z wykonawcą terminala lotniska Centralny Port Komunikacyjny jest planowane na 2026 rok. W tym samym roku przewidziano przeprowadzenie tzw. palowania terminala, czyli budowę fundamentów pod główny budynek, co stanowi pierwszy etap zasadniczych prac konstrukcyjnych. Zgodnie z harmonogramem, główne roboty budowlane mają zakończyć się najpóźniej do końca 2031 roku. Po zakończeniu budowy i przeprowadzeniu niezbędnych procedur certyfikacyjnych lotnisko CPK ma zostać oddane do użytku w 2032 roku, jednocześnie z uruchomieniem pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości łączącej Warszawę z Łodzią, co zapewni sprawną komunikację między portem a centralną częścią kraju.
Terminal pasażerski w nowym porcie lotniczym CPK będzie pełnił funkcję centralnego punktu całego lotniska, zaprojektowanego jako nowoczesny, funkcjonalny i przyjazny środowisku obiekt o powierzchni około 450 tys. metrów kwadratowych. Budynek główny terminala zostanie połączony z pirsami pasażerskimi, którymi podróżni będą mogli dotrzeć do samolotów. W dniu otwarcia wewnątrz terminala znajdzie się około 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z możliwością rozbudowy o kolejne 30 stanowisk w miarę rosnącego ruchu pasażerskiego.
W pierwszym etapie eksploatacji terminal ma obsługiwać około 34 milionów pasażerów rocznie, z możliwością stopniowego zwiększania przepustowości w kolejnych latach. Docelowo, wraz z rozbudową i adaptacją do zwiększonego ruchu lotniczego, terminal ma być w stanie przyjmować nawet 44 miliony podróżnych rocznie. Projekt zakłada elastyczne rozwiązania konstrukcyjne, umożliwiające rozbudowę terminala w odpowiedzi na wzrost popytu oraz zmieniające się potrzeby rynku lotniczego, co pozwoli na długofalowe utrzymanie wysokiej jakości obsługi pasażerów i efektywności operacyjnej całego portu.
– CPK konsekwentnie realizuje kolejne etapy budowy lotniska, które jest jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Zestawienie tak doświadczonych wykonawców, którzy znaleźli się w przetargu, odbieramy jako bardzo mocny sygnał, że rynek dostrzega ogromny potencjał tej inwestycji, zarówno w wymiarze biznesowym, jak i gospodarczym – podsumował, cytowany w komunikacie prezes CPK Filip Czernicki.W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości (KDP).
Źródło: CPK