W Warszawie podpisano wstępne porozumienie między Zakładem Inwestycji NATO a PERN S.A., dotyczące przyłączenia polskiej infrastruktury paliwowej do systemu rurociągów Sojuszu Północnoatlantyckiego. Projekt obejmuje budowę 300 km nowych rurociągów oraz magazynów paliw na potrzeby wojsk NATO, co wiceminister obrony Cezary Tomczyk określił jako „wielką inwestycję w bezpieczeństwo państwa”.
- Projekt obejmuje budowę 300 km rurociągów od granicy z Niemcami do bazy PERN pod Bydgoszczą.
- Całkowity koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 20 mld zł.
- Polska prowadziła negocjacje w sprawie przyłączenia do systemu rurociągów NATO od 2014 roku, po aneksji Krymu przez Rosję.
- Po fazie planowania i projektowania decyzja o ostatecznej budowie będzie wymagała zgody wszystkich państw NATO.
- System będzie wykorzystywany zarówno w celach cywilnych (transport paliwa na potrzeby lotnisk i infrastruktury), jak i militarnych, zwiększając bezpieczeństwo energetyczne i militarne Polski.
- Polska infrastruktura paliwowa dotychczas funkcjonowała jako system zamknięty; podłączenie do NATO zwiększy jej zdolności logistyczne i odporność na zagrożenia.
Wiceszef MON Cezary Tomczyk poinformował, że w ramach integracji krajowej infrastruktury paliwowej z natowskim systemem rurociągów planowana jest budowa około 300 kilometrów nowych rurociągów, które połączą granicę z Niemcami z bazą PERN pod Bydgoszczą. Szacunkowy koszt całego projektu wynosi około 20 miliardów złotych.
Tomczyk przypomniał, że pierwsze rozmowy na temat włączenia Polski do natowskiej sieci przesyłowej paliw rozpoczęły się już w 2014 roku, w reakcji na aneksję Krymu przez Rosję. Wówczas narodziła się koncepcja umożliwiająca krajom przystępującym do NATO po 1999 roku udział w tym strategicznym systemie. Jak podkreślił wiceszef MON, prace nad realizacją projektu trwały przez kolejne 11 lat, obejmując negocjacje i przygotowania na poziomie roboczym oraz sojuszniczym.
Dodał, że Kwatera Główna NATO, a dokładniej Biuro Zasobów NATO, przyznało Polsce środki na zaplanowanie i projektowanie inwestycji. Sam proces projektowy oraz nadzór nad realizacją przedsięwzięcia zostaną powierzone Zakładowi Inwestycji NATO, jednostce podległej Ministrowi Obrony Narodowej, odpowiedzialnej za przygotowanie, koordynację i wdrażanie projektów infrastrukturalnych NATO w Polsce. Celem całego przedsięwzięcia jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego państwa, zwiększenie odporności na kryzysy paliwowe oraz podniesienie strategicznej pozycji Polski w systemie Sojuszu Północnoatlantyckiego.
Tomczyk doprecyzował, że po zakończeniu etapu planowania i projektowania będzie potrzebna decyzja wszystkich państw Sojuszu w celu zatwierdzenia ostatecznej budowy polskiego odcinka.
– Mówimy o projekcie, który jeżeli krok po kroku doprowadzimy ten projekt do finalizacji, będzie na poziomie 20 mld złotych. Mówimy o budowie rurociągów na odcinku 300 kilometrów – od granicy z Niemcami do bazy PERN pod Bydgoszczą. I mówimy o jednej z największych inwestycji w bezpieczeństwo państwa polskiego w ciągu ostatnich 30 lat – powiedział Tomczyk.
Połączenie wzmocni bezpieczeństwo militarne i gospodarcze Polski
Wiceminister energii i pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Wojciech Wrochna ocenił, że połączenie krajowej infrastruktury paliwowej z systemem NATO wzmocni zarówno bezpieczeństwo militarne, jak i gospodarcze Polski. Zaznaczył, że możliwość wykorzystywania systemu paliwowego równolegle na potrzeby cywilne i militarne pozwoli na lepsze zagospodarowanie środków oraz obniżenie jednostkowych kosztów rozbudowy infrastruktury. W jego ocenie bezpieczeństwo energetyczne i militarne łączy wspólny mianownik, jakim jest suwerenność państwa, dając obywatelom niezależność od potencjalnych zagrożeń w przyszłości.
Wrochna podkreślił, że inwestycje podwójnego zastosowania, obejmujące zarówno funkcje wojskowe, jak i cywilne, przynoszą dodatkowe bezpieczeństwo gospodarcze. Rurociągi w codziennej eksploatacji będą mogły transportować paliwo dla potrzeb cywilnych, na przykład do obsługi lotnisk, a w sytuacji kryzysowej wspierać logistykę wojskową.
Prezes PERN Daniel Świętochowski ocenił, że przedsięwzięcie jest kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Wskazał, że obecny polski system rurociągowy funkcjonuje jako zamknięty i izolowany, a jego przyłączenie do natowskiego systemu przesyłowego zapewni znaczące możliwości utrzymania logistyki paliwowej w razie ewentualnego zagrożenia, podnosząc odporność Polski na kryzysy i wzmocnienie strategicznej pozycji w regionie.
– Drugi system logistyczny, który jest naszą własnością, to system całej logistyki rurociągowej związanej z zaopatrzeniem rynku paliw. (…) Paliwowych baz jest 19. One mogą stanowić bardzo ważny element logistyki, nie tylko w razie pokoju – powiedział Świętochowski.
Źródło: PAP / MON