Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnął przetarg na projekt i budowę bocznicy kolejowej o długości około 5 km. Zwycięskie konsorcjum firm Track Tec Construction i Unibep wykona inwestycję za 143 mln zł brutto, a prace mają zakończyć się najpóźniej do końca 2029 r.
- W przetargu na budowę bocznicy kolejowej wpłynęło 15 ofert od siedmiu firm i ośmiu konsorcjów; wszystkie zmieściły się w budżecie przewidzianym na 300 mln zł brutto.
- Zwycięzca przetargu odpowiada za przygotowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie pozwoleń oraz realizację robót budowlanych i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie bocznicy.
- Bocznica będzie początkowo służyła do przeładunku materiałów budowlanych dla CPK i linii kolejowej nr 85, a po zakończeniu budowy portu przejmie funkcję bocznicy paliwowej.
- Wykonawca dostosuje bocznicę do parametrów Kolei Dużych Prędkości, uwzględniając nasypy kolejowe, obiekty mostowe oraz konstrukcje inżynieryjne.
- Budowa lotniska CPK między Warszawą a Łodzią ma ruszyć w 2026 r., a port ma zostać oddany do użytku w 2032 r. wraz z pierwszym odcinkiem KDP; całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 131,7 mld zł.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) rozstrzygnął przetarg na budowę nowej bocznicy kolejowej, która będzie miała około 5 km długości. Za całą inwestycję odpowiadać będzie konsorcjum firm Track Tec Construction i Unibep. Całość prac ma kosztować 143 mln zł i zakończyć się najpóźniej do końca 2029 roku.
Do przetargu zgłosiło się łącznie 15 ofert – siedem od pojedynczych firm i osiem od konsorcjów. Wszystkie zmieściły się w budżecie przewidzianym na tę inwestycję, który wynosił maksymalnie około 300 mln zł brutto. Najważniejszym kryterium przy wyborze zwycięzcy była cena, a oferta konsorcjum Track Tec Construction i Unibep wyniosła 143 mln zł brutto.
Wybrany wykonawca będzie działał w formule „projektuj i buduj”. Oznacza to, że odpowiada nie tylko za wykonanie samej infrastruktury, ale także za przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej, w tym projektu budowlanego, a także uzyskanie wszystkich potrzebnych uzgodnień i decyzji administracyjnych, aby móc wnioskować o pozwolenie na budowę. Po przygotowaniu dokumentacji firma zrealizuje roboty budowlane i uzyska pozwolenie na użytkowanie bocznicy.
Nowa bocznica powstanie na północny zachód od lotniska, od miejsca włączenia w istniejącą linię kolejową nr 3 aż do przyszłego terminala towarowego CPK. Cały proces – od podpisania umowy do oddania bocznicy do użytku – ma potrwać trzy lata, co oznacza, że prace powinny zakończyć się w 2029 roku. Dzięki tej inwestycji transport kolejowy w rejonie CPK zostanie znacznie usprawniony, a terminal towarowy zyska bezpośrednie połączenie z istniejącą siecią kolejową.
Bocznica najpierw będzie służyć przy budowie lotniska, a potem jako bocznica paliwowa
Centralny Port Komunikacyjny szykuje się do utworzenia nowej bocznicy kolejowej, która będzie odgrywać dwie role – najpierw przy budowie, a później w codziennej eksploatacji. Na początku bocznica będzie służyła przede wszystkim do przeładunku materiałów potrzebnych do budowy lotniska, węzła kolejowego i linii kolejowej nr 85. Po zakończeniu wszystkich prac budowlanych bocznica zostanie przekształcona w bocznicę paliwową, czyli miejsce obsługi transportu paliwowego na potrzeby portu i okolicznych instalacji.
Wykonawca, który zajmie się budową bocznicy, będzie musiał dostosować ją do wymogów linii Kolei Dużych Prędkości. Oznacza to m.in. odpowiednie wykonanie nasypów kolejowych, mostów oraz innych obiektów inżynieryjnych, tak aby infrastruktura spełniała standardy nowoczesnej kolei dużych prędkości.
Równolegle trwają działania przetargowe w ramach umowy ramowej. Obecnie CPK prowadzi postępowanie na wybór inżyniera kontraktu dla bocznicy kolejowej – oferty można składać do 14 listopada. To oznacza, że wkrótce poznamy firmę, która będzie nadzorować realizację inwestycji i zapewniać jej zgodność z harmonogramem oraz wymaganiami technicznymi.
Dodatkowo planowane jest osobne postępowanie na wybór wykonawcy, który włączy bocznicę do istniejącej linii kolejowej nr 3. To pozwoli na sprawne połączenie nowego odcinka z siecią kolejową, co jest niezbędne, aby bocznica mogła pełnić swoją rolę zarówno podczas budowy, jak i później, w codziennej eksploatacji portu i transportu paliwowego.
Port ma obsłużyć 34 miliony pasażerów
Program Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) to ogromne przedsięwzięcie infrastrukturalne, które obejmuje budowę nowego, centralnego lotniska położonego mniej więcej między Warszawą a Łodzią, a także rozwój systemu Kolei Dużych Prędkości (KDP). Nowy port lotniczy ma od początku być przygotowany do obsługi 34 mln pasażerów rocznie, ale projektanci przewidzieli też możliwość elastycznego rozbudowywania infrastruktury w przyszłości, jeśli ruch pasażerski wzrośnie lub pojawią się nowe potrzeby rynku.
Zgodnie z harmonogramem, budowa samego lotniska na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma ruszyć w 2026 roku. Kolejne lata będą intensywnym okresem przygotowań i realizacji inwestycji – w 2031 roku planowane jest uzyskanie wszystkich niezbędnych certyfikacji, a w 2032 roku port lotniczy ma zostać oficjalnie oddany do użytku. W tym samym czasie zostanie uruchomiony pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości, łączący Warszawę, CPK i Łódź, co pozwoli na szybkie przemieszczanie się pasażerów między kluczowymi miastami i lotniskiem.
Koszt całego przedsięwzięcia do 2032 roku szacowany jest na 131,7 mld zł. To ogromne środki, które obejmują zarówno budowę terminali i infrastruktury lotniskowej, jak i budowę torów dla KDP, stacji kolejowych oraz powiązanej infrastruktury transportowej. Cały projekt ma ogromne znaczenie dla Polski – zarówno w kontekście poprawy komunikacji krajowej i międzynarodowej, jak i wzmocnienia pozycji kraju jako ważnego hubu lotniczego i transportowego w Europie Środkowej.
Źródło: CPK










