Minister rolnictwa Stefan Krajewski zaproponował możliwość zamiany gruntów jako sposób na odzyskanie działki w Zabłotni, przez którą ma przebiegać linia kolei dużych prędkości do lotniska CPK. Warunkiem ma być podobna klasa bonitacyjna gruntów i przeznaczenie ich na cele rolnicze, a współpraca z lokalnym samorządem ma przyspieszyć formalności.
- Minister rolnictwa wskazał, że jednym z rozwiązań sporu o działkę przy CPK może być zamiana gruntów z obecnym właścicielem, Piotrem Wielgomasem z Dawtony.
- Warunkiem zamiany jest, aby nowa działka miała podobną klasę bonitacyjną i mogła być użytkowana rolniczo.
- Spotkanie ministra Krajewskiego z właścicielem działki zaplanowano na najbliższą środę, by wypracować kompromis.
- Burmistrz Grodziska Mazowieckiego zaoferował wsparcie w przyspieszeniu działań związanych z planem zagospodarowania przestrzennego, jeśli porozumienie z właścicielem nie zostanie osiągnięte.
- Sprawa dotyczy działki o powierzchni 160 ha, sprzedanej w 2023 r. za 22,8 mln zł, przez którą ma przebiegać linia kolejowa z Warszawy do lotniska CPK.
Minister rolnictwa Stefan Krajewski poinformował w piątek, że jednym z możliwych rozwiązań kwestii działki przy CPK, która trafiła w ręce wiceprezesa Dawtony po sprzedaży przez KOWR, mogłaby być zamiana gruntów. Chodzi o działkę w miejscowości Zabłotnia, przez którą w planach przebiega linia kolejowa do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Minister przypomniał, że w środę zaplanowane jest spotkanie z obecnym właścicielem działki, podczas którego omawiane będą możliwe opcje rozwiązania tej sytuacji. Zamiana gruntów ma pozwolić na pogodzenie interesów inwestora CPK z prawami właściciela nieruchomości, tak aby zarówno projekt infrastrukturalny, jak i kwestie własnościowe mogły być rozwiązane w sposób sprawiedliwy i praktyczny.
Chodzi w praktyce o to, żeby linia kolejowa do nowego lotniska mogła przebiegać zgodnie z planem, bez opóźnień czy problemów prawnych, a jednocześnie właściciel działki nie poniósł strat i mógł otrzymać grunt o podobnej wartości w innym miejscu. Spotkanie będzie więc okazją do uzgodnienia szczegółów ewentualnej zamiany i ustalenia, jakie grunty mogłyby być przedmiotem wymiany, a także do rozważenia innych możliwych rozwiązań, które pozwolą doprowadzić sprawę do porozumienia.
– Takie działanie mogło być podjęte już wcześniej, kiedy pan Wielgomas dowiedział się, że użytkowana przez niego ziemia może być zagrożona ze względu na plany związane z CPK. Zamiast sprzedaży, można było zaproponować wydzierżawienie ziemi w innym miejscu, która dalej byłaby użytkowana rolniczo – wskazał Krajewski.
Minister rolnictwa zabrał głos
Minister rolnictwa Stefan Krajewski dodał, że obecny właściciel działki, wiceprezes firmy Dawtona, stawia warunki dotyczące zamiany – chodzi przede wszystkim o grunt o podobnej klasie bonitacyjnej oraz przeznaczony na cele rolnicze. „Znajdziemy najlepsze rozwiązanie, tak by ziemia jak najszybciej trafiła do CPK” – zapewnił minister, podkreślając, że celem jest sprawne przejęcie działki niezbędnej pod linię kolejową do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Krajewski podziękował też burmistrzowi Grodziska Mazowieckiego za deklarację współpracy. Burmistrz wskazał, że jeśli rozmowy z właścicielem działki nie przyniosą porozumienia, możliwe będzie przyspieszenie procedur związanych z planem zagospodarowania przestrzennego. To pozwoliłoby pozyskać działkę szybciej i sprawniej, tak aby inwestycja w CPK nie napotkała na zbędne opóźnienia.
Sprawa działki przy CPK ma swoje tło historyczne. Jak podała Wirtualna Polska, w 2023 r., jeszcze przed zmianą władzy po PiS, Ministerstwo Rolnictwa wydało zgodę na sprzedaż przez KOWR działki o powierzchni 160 ha w Zabłotni wiceprezesowi Dawtony, Piotrowi Wielgomasowi. Przez tę działkę ma przebiegać linia kolei dużej prędkości z Warszawy do lotniska CPK. Według doniesień WP, jeszcze przed samą transakcją firmę Dawtona odwiedzał ówczesny minister rolnictwa Robert Telus. Ostatecznie sprzedaż działki została sfinalizowana 1 grudnia 2023 r., krótko przed zmianą władzy, za kwotę 22,8 mln zł.
Rząd i samorząd szukają teraz sposobu na pogodzenie interesów prywatnego właściciela z potrzebami strategicznej inwestycji państwowej. Zamiana gruntów wydaje się najprostszym i najbardziej sprawiedliwym rozwiązaniem, pozwalającym jednocześnie utrzymać charakter rolniczy ziemi, a zarazem umożliwić realizację linii kolejowej do CPK bez zbędnych opóźnień.
Źródło: PAP










